Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Jag är väldigt blödig"

Publicerad: 13 juni 2009, 06:59
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:20

Modeoraklet och proffsbloggaren Elin Kling lämnade Kanal 5 i veckan för att bli TV4:s nya modeprofil. ”Jag kan vara världens hårdaste affärskvinna, men är också väldigt blödig”, säger hon i en intervju med Dagensmedia.se.


TV4 ska satsa på mode och har även knutit till sig Vecko-Revyns moderedaktör Li Svärd och Håkan Isaksson, vid sidan av Elin Kling.

– TV4 kontaktade mig och det kändes som ett naturligt steg. Jag kommer först och främst att blogga, men vi för intressanta diskussioner om andra möjligheter, till exempel i rutan. Inget är bestämt ännu, säger Elin Kling.

På Kanal5.se hade Elin Klings blogg omkring 70.000 unika läsare i veckan. Den senaste mätningen på TV4.se visar att flera har tillkommit sedan hon flytten.

– Jag ser det som en fördel att kunna nå en bredare grupp, samtidigt som TV4 ser en fördel att nå mina läsare, som är tjejer på kanske 15 till 35 år.

Påverkas ditt innehåll av att TV4 har en äldre målgrupp än Kanal 5?

– Jag skriver redan brett om mode. Jag tror det är viktigt att inte anpassa sig för mycket när man gör något som fungerar och man gillar.

Modekarriären startade för ett par år sedan när Elin Kling drog igång den välbesökta modebloggen ”Style by Kling” på Stureplan.se. Hon har även varit moderedaktör på Solo, bloggare och programledare i Kanal 5. Dessutom har hon hunnit med att grunda bloggportalen Minoutfit.se tillsammans med Christian Remröd. Sedan ifjol är hon moderedaktör för Expressen fredag.

– Jag gillar att starta saker. Jag har mycket rutiner och Emma, som hjälper mig. Veckan startar med plock på stan och planering. På onsdagar plåtar vi. Torsdag, fredag är jag uppbokad på möten. Jag älskar att träffa folk, diskutera idéer och lära mig mer om saker.

Det finns en uppsjö av modebloggare, varför har du lyckats?

– Jag är mycket för budgetmode, satsar på bilder och försöker att inspirera. Och så måste man lägga ner tid. Man kan tro att jag bara slänger ihop något, men jag går upp tidigt för att tänka ut vad som känns rätt att skriva om. Är jag inte nöjd har jag ont i magen tills jag gör nästa inlägg.

Elin Kling läser själv inga svenska modebloggar för att inte bli stressad över att vara först. Istället inspireras hon av internationella modesajter och bloggar som Nightcap och Jak&Jil. Tvn står ofta på hemma, men hon följer bara TV4:s Nyhetsmorgon och ”Spårlöst försvunnen”.

– Jag kan vara världens hårdaste affärskvinna, men jag är också väldigt blödig. Jag skriker av gråt varenda gång när de återförenas, så det skulle vara kul att få vara med om det någon gång.

Hon tycker att debatten om hemskickade gratisprodukter till modebloggare är något uppblåst. Att få presskit är vardag för modeskribenter och modeföretagen vet var gränsen går. Däremot är hon emot att ta betalt för att skriva om produkter. Själv har hon aldrig blivit erbjuden några pengar, säger hon.

Hur gör man om man, som seriöst företag eller designer, vill visa en modebloggare sina produkter?

– Gör inga massutskick utan skriv ett personligt mejl och skicka med bilder och look books. Att som mindre designer skicka ett gäng plagg kan det ju från min sida ge ett oseriöst intryck.

Du gillar nya projekt, vad planerar du näst?

– Jag har alltid projekt på gång, men inget jag vill prata om. Jag fortsätter gärna med det här så länge jag kan och arbetar med att konstant utveckla det. Och så är jag ju nu ett steg närmare ”Spårlöst försvunnen” nu, som jag har velat göra sedan jag vet inte när.

Och slutligen, vad ska vi ha på oss i sommar?

– Luftiga och härliga material och kjolar som slutar strax under knäet. Det är lite lustigt att kjolarna faktiskt är längre nu när det är lågkonjunktur, precis som det varit historiskt.

Om Elin Kling

Namn: Elin Kling

Ålder: 26 år

Familj: pojkvän och ”en herrans massa syskon”

Bor: Östermalm, Stockholm

Aktuell med: Ny modeprofil på TV4

Karriär: modeblogg på Stureplan.se, moderedaktör på Solo, modebloggare och programledare på Kanal 5. Nu moderedaktör på Expressen fredag, grundare av Minoutfit.se.

Dold talang: Hypnotisera höns. ”Jag är uppvuxen på en bondgård och hade inte så mycket att göra.”

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.