Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Jag är uppvuxen i en riktig Konsumfamilj"

Publicerad: 14 Februari 2009, 05:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

I mars tillträder Kerstin Lager som kommunikationsdirektör för KF-koncernen. För Dagensmedia.se berättar hon bland annat om hur hon ska profilera Coop som en detaljhandelskoncern på stark frammarsch och varför SBS-stationen Vinyl är det första hon lyssnar på varje morgon.


Kerstin Lager kommer närmast från tjänsten som kommunikationsdirektör på Stora Enso. Tidigare har hon bland annat varit informationschef på bransch- och arbetsgivarorganisationen Skogsindustrierna , jobbat på pr-byrån Hill & Knowlton samt varit analyschef på Cision (då Observer).

Varför tog du jobbet på KF?- Jag har tidigare tänkt att om jag ska byta jobb så ska det vara något som är värderingsstyrt men ändå har en tydlig affärsaspekt. Jag tycker att KF:s vd Lars Idermark har lyckats behålla värderingarna samtidigt som koncernen är lönsam. KF har fantastiska varumärken och själva kommunikationsuppdraget är både utmanande och intressant, säger Kerstin Lager.

I pressmeddelandet som KF skickade ut om rekryteringen stod bland annat att "Kommunikationsdirektörens främsta uppgift blir att profilera och tydliggöra KF och Coop som en detaljhandelskoncern på stark frammarsch, med attraktiva butiker samt sortiment och erbjudanden som motsvarar kundernas och medlemmarnas behov".

Hur ska du lyckas med det?- Lars Idermark och koncernledningen har redan påbörjat arbetet och det går åt rätt håll. Sedan handlar det om att koppla på kommunikation som ett medel att nå affärsmålen. Än så länge har jag bara träfat mina nya medarbetare några få gånger så jag vill vara försiktig i att uttala mig om strategierna.

Hur ofta handlar du själv i KF:s butiker?- Jag är uppvuxen i en riktig Konsumfamilj. Nu handlar jag alla basvaror i Coops näthandel Mataffaren.se och kompletteringsköper i andra butiker. Jag är Medmera-medlem men det är klart att jag handlar i andra butiker också.

Kerstin Lagers egen mediekonsumtion börjar varje morgon med radio, antingen P1 eller Vinyl. Sedan följer Dagens Industri, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet. Under dagen blir det mycket omvärldsbevakning via olika nyhetsbrev och TT. Affärspress, Dagens Media, Vanity Fair och Fokus ingår också i mediekonsumtionen, liksom tv och självklart internet.

- Jag är extremt uppkopplad tror jag, antingen via datorn eller mobilen. Nu jobbar jag i en global koncern där någon marknad alltid är vaken så jag stänger aldrig av telefonen. Jag gillar att jobba så, det ger mig ett lugn att veta att inget har hänt.

- Dessutom är jag är en riktig Vinyllyssnare. Särskilt om jag vet att de har roliga gäster. Igår hade de till exempel Paolo Roberto och häromdagen var det Leif Pagrotsky. Dessutom har de sin tidningstitt som jag gillar.

Namn: Kerstin Lager. Ålder: 42 år. Bor: På Gärdet i Stockholm. Familj: Gift med Per Lager (vd på Berghs), tillsammans har de snart sexåriga tvillingarna Hedda och Didrik. Dold talang: "Jag är ganska bra på att måla. Min man skulle nog bli förvånad, men jag målade mycket när jag var yngre - främst akvarell men även olja".

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.