Digitalt presenteras av:

"Jag är oerhört ointresserad av att sälja"

"Det känns som att vi bara har målat halva tavlan", säger Breakits vd och medgrundare Olle Aronsson.

Foto: Janne Næss

Breakits medgrundare Olle Aronsson berättar om förlusten 2018 – varför man väljer att byta lokal – den moderna affärstidningsjournalistiken – och om han är sugen på att sälja start-up-sajten?

I torsdags i förra veckan gick Breakits vd Olle Aronsson ut med ett inlägg om att start up-sajten backade med 5,5 miljonor kronor 2018. 

Frågan som många ställde sig är hur Breakit egentligen mår. 

Olle Aronssons svar i inägget, på hur intäkterna ska öka, är att man under 2019 satsar på ett eget säljteam – parallellt med att man långsiktigt fortsätter att använda säljbolaget Leeads tjänster. 

Nu berättar han för Dagens Media att Breakit även lämnar lokalerna på Norrmalmstorg, som man nu delar med Leeads, för att flytta tre minuter bort till Östermalm – och en lokal i "gammaldags lägenhetstajl". Huvudanledningen till flytten är att både Breakit och Leeads växer. 

Vilken del av personalstyrkan växer mest under året? 

–  Säljteamet, det är där vi fokuserar just nu. Sedan får vi se. För oss som är 17 personer totalt är varje nyanställd betydande. Men jag vill nog låta det verka ut först innan vi tar in mer folk. Bara de tre, fyra senaste månaderna har vårt eventteam gått från en till tre personer. 

Är höga kostnader en anledning till att att ni gick back förra året? 

– Kostnaderna är enligt plan. Vi tog in riskkapital för att dels bygga teknikplattformen men också för att växa inom det kommersiella- och redaktionella teamet. Men jag antar att du far efter varför det gick som det gick. Kostnaderna var planenliga, det är intäkterna som vi trodde skulle öka mer.

Din publicering om att det inte gick så bra 2018 var väldigt transparent. 

– Jag kan lova att vi kommer fortsätta utnyttja den uspen. Det är klart att alla entreprenörer som läser tycker jättemycket bättre om Breakit när vi själva är entreprenörer, skriver och är öppna med det. Det kan aldrig Schibsted eller något annat stort mediehus göra. Det är helt oslagbart om man vill bygga en relation med målgruppen.

Kan ni tänka er att sälja Breakit till något av de stora mediehusen? 

– Jag är oerhört ointresserad av det just nu. För det känns som vi bara har målat halva tavlan. Däremot har min medgrundare Stefan (Lundell, reds anmärkning) vid något tillfälle sagt att om någon kommer med ett bud på 100 miljoner så får man väl titta på det. Man ska aldrig säga aldrig. Men jag äger inte alla aktier i bolaget och om ägarna som grupp vill sälja till en tillräckligt bra peng så måste man kunna ha en diskussion om det. Det ska man vara ärlig med.

–  Å andra sidan så brinner jag för det här hela tiden och känner att vi bara har börjat. Samma sak med de här stora förändringarna som vi ser i näringslivet och i samhället – de har också bara börjat. Digitaliseringen, omstöpningen av handeln och finansbranschen. Även förändringar av värderingar. Jag är övertygad om att det successivt talar till Breakits fördel. Strukturomvandling kring vad som är viktigt att bevaka i näringslivet. 

Vad skulle en försäljning av Breakit innebära för tidningens utveckling? 

– Det är svårt att svara på. Det beror på vad en eventuell köpare skulle göra. Min tydliga bild är att vi skulle kunna göra något jättebra om vi var en del av en annan koncern också. Men jag tror att den fas vi är i nu är att fortsätta växa själva – då kommer det här företaget verkligen att blomma ut. 

– Vi känner redan att vi har en väldigt stark användarelation med målgruppen. Jag har inte varit på ett annat medieföretag där man är så nära läsarna i hur de tipsar, peppar och kommer med förslag. De vill verkligen vara kompis med Breakit medan många andra medier får mycket kritik. Det finns något värdefullt i användarrelationen, och det känns som vi bara har börjat att kapitalisera på den. 

Hur ser du på att ni ger bort mycket material gratis, är det på den redaktionella sidan som ni ska hitta era intäkter? 

– Det är inte så att vi kommer att byta affärsmodell som många i branschen har gjort. Det ser vi inte. Vi har inte byggt vår trafik på sociala medier eller liknande utan satsat på kvalitet i nyhetsinnehåletl, och byggt en stabil och nära läsarrelation. Det gör att vi kan bibehålla en bra annonsaffär och eftersom vi inte har jättestora kostnader, som de stora koncernerna, så tror jag att det kan funka. Läsarintäkter är mer en möjlig framtida komplementintäkt för oss. 

Innehållet, det är det allt handlar om? 

–  Utöver att våra ämnen ligger rätt i tiden, att vi skriver om techbolag, så har vi lyckats med ett modernt och ganska informellt tilltal. Det är inte bara något som når ut i jornalistiken, utan även om vi har en eventfrukost med en kund elller i en poddsponsring. 

– Vi har ju slagit an en ton i många människor som inte kände sig hemma i den traditionella affärpressen. Man kanske tycker att det är mer intressant att läsa vårt innehåll än om att Sandviks rörelsemarginal har förändrats med 0,1 procent. Och nu börjar i allt högre grad 90-talisterna läsa affärspress. Vad tycker de är intressant? Vad kommer de välja och tycka är mest relevant? Där tror jag det finns en fortsatt mycket stor potential – och att tiden är vår vän.

Philip Wallin

Reporter

Publicerad 2019-02-20 06.34

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: