Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

"Jag är lojal Björn Borgs kalsonger"

Publicerad: 7 December 2010, 09:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:29

Erik Jarnsjö vet vad han vill ta tag i när han tillträder som ny marknadschef på Björn Borg i februari. "Varumärket kan uppträda mer stringent", säger han.


Ämnen i artikeln:

SpendrupsBjörn Borg

Björn Borgs tillträdande marknadschef Erik Jarnsjö sitter upptagen i möten hela dagen och svarar därför på Dagens Medias frågor via mejl.

Han berättar att han inte hade några planer på att byta jobb när erbjudandet från Björn Borg dök upp.

– Jag trivs extremt bra på Spendrups. Jag känner mig inte färdig här på något sätt, men samtidigt har jag varit här i fyra år, och det känns ändå som om jag hunnit bidra en del till företagets stora framgångar de senaste åren.

Varför Björn Borg?

– Björn Borg lockade med utmaningar som jag insåg kommer att ge mig nya kunskaper, och utvecklas ytterligare som marknadsförare. Det jag framförallt lockats av är möjligheten att få jobba med ett renodlat svenskt varumärke med en tydlig ambition att sälja i fler länder. Det finns en härlig energi i bolaget, och det går inte att ta miste på att man har stora ambitioner. En annan anledning är att jag får prova på en ny och spännande bransch efter drygt tio år inom snabbrörliga konsumentvaror.

Vad känner du för Björn Borg som varumärke?

– Känns lite intimt att prata om så här, men jag kan ju avslöja att jag varit lojal till deras kalsonger sen tonåren. Björn Borg som varumärke har en ganska kort historik, men har trots det ett väldigt starkt och tydligt historiskt arv och en trovärdighet som få klädvarumärken kan konkurrera med. Jag ser fram emot att få jobba med ett starkt svenskt varumärke och att få bidra till att göra det ännu starkare, både här i Sverige och att bidra till att sprida det över världen.

Vad är utmaningarna för varumärket?

– Jag har självklart funderingar på vad som behöver göras, men behöver få en chans att göra analysen innan jag uttalar mig om det. Men ett område som är ganska uppenbart är att varumärket kan uppträda mer stringent över alla olika produktsegment. Det finns ju en utmaning i att hålla ihop varumärket för skor, underkläder, väskor med mera.

Vad tar du med dig från Spendrups till Björn Borg?

– Ett par lådor öl. Men också en hel del kunskaper om hur man utvecklar varumärken från A till Ö.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SpendrupsBjörn Borg

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.