Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Jag är ingen pr-konsult"

Publicerad: 28 Februari 2009, 06:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

För drygt två år sedan lämnade Bo Albertsson en karriär inom svenska storföretag för att bli vd för Hill & Knowlton. På drygt ett år lyckades han vända pr-byråns förlustår till vinst - dessutom är han bra på att göra sushi och gillar serien 2 1/2 män.


Skidfantasten och tekniknörden Bo Albertsson, tillika nyblivna nordisk chef för Hill & Knowlton, befinner sig i Åres backar för att njuta av sportlovet med familjen. Han har en del att glädjas åt.

På drygt två år har han varit med om att vända svenska förlusttyngda Hill & Knowlton till vinst och en fördubblad omsättning. Byrån utsågs nyligen också till den tredje bästa pr-byrån i Regis tävling Årets byrå.

Första gången han var på Årets byrå i egenskap av chef för Hill & Knowlton förvånades han över Hill & Knowlton inte ens var nämnd bland de tio främsta i Sverige.

- Jag frågade Regi vilken plats vi låg på och de svarade 18. Jag frågade av hur många och fick svaret 18! Därför är vi väldigt stolta över att vara nummer tre nu. Men vi är inte nöjda, för vi ska bli nummer ett, säger Bo Albertsson.

Till Hill & Knowlton kom han sommaren 2006. Tidigare var han ansvarig för Vattenfalls kommunikationskonsulter och dessförrinan kommunikationsansvarig för Ericssons mobiltelefoner. Han har också tio år på Ford i bagaget.

- När jag tillträdde hade pr-byrån funnits i tio år och haft en bra utveckling. Men i början av 2000-talet kom vi in i en dålig spiral som var svår att ta sig ur. Det behövdes en förändring och jag blev förmodligen en symbol för den, säger han.

När han tillträdde förenklade han organisationen och tillsatte en ledningsgrupp. I augusti 2006 formulerades nya mål som siktade på att vara en av Sveriges fem främsta pr-byråer år 2010 med avseende på storlek och kundnöjdhet. Förändringarna ledde till en vändning, men också turbulens och en stor personalomsättning. Då hade byrån 23 anställda, och i dag är bara sju av de drygt 40 medarbetarna kvar.

- Visst har det varit stor personalomsättning, men vi har ändå lyckats kämpa och vända det här. Jag gav många ett stort ansvar, men avkrävde också ansvar. Jag tror att jag är bra på att motivera andra att röra sig mot en långsiktig vision, säger Bo Albertsson.

Själv ser han sig inte som någon pr-konsult och heller inte som mannen med intresse för detaljer.

- Jag har varit i en storföretagsmiljö i nästan 20 år. Jag är ingen pr-konsult, i bästa fall en kommunikationsstrateg, men jag tillför kundperspektivet och kan ställa jobbiga frågor. Kommunikation måste alltid leda till att man jobbar mot kundens affärsmål.

2007 ökade Hill & Knowltons byråintäkt med 53 procent och rörelseresultatet var 1,3 miljoner kronor, att jämföra med året innan då resultatet backade med 2,1 miljoner kronor. Årets resultat är inte offentligt ännu, men Bo Albertsson är nöjd.

- Vi har dubblerat omsättningen på två år och vinsten för 2008 är acceptabel och högre än 2007, men vi har en bit kvar. Jag hoppas på tillväxt även i år, men framför allt handlar det om att konsolidera vår position, säger han.

Hill & Knowlton har över 70 kontor i 41 länder och ingår i WPP. Det ser Bo Albertsson som en stor tillgång i tuffa tider. I oktober blev han nordisk chef och ett mål är att utnyttja byråns nordiska kompetens mer på de lokala marknaderna. Bo Albertsson har tillförsikt trots dagens fallande konjunktur.

- Branschen kommer absolut att forsätta att växa eftersom pr är effektivare än massmediakommunikation, men man måste befinna sig i flödet. Konsumentföretagen drar ner på kommunikation, så vi satsar ännu mer på de branscher som fortsätter att investera, säger han och nämner företag inom miljö, energi, läkemedel och i viss mån tung industri.

Bo Albertsson läser mycket tidningar både i jobbet och på fritiden - allt från nyheter och ekonomi till skid- och teknikmagasin. På radion hör han helst "Filosofiska rummet" och Spanarna. På nätet blir det mest nyttosurfande, som Blocket och resesajter.

- Jag är ganska tråkig i min användning av nätet måste jag erkänna. Jag kommer faktiskt inte på något som jag direkt skäms över i min mediekonsumtion. Det skulle kanske vara "Elaka kocken" med Gordon Ramsey eller lite fåniga serier som "2 1/2 men".

Namn: Bo Albertsson Ålder: 52 år Familj: gift med en danska och har två flickor på 7 år och 13 år. Bor: Stockholm kungsholm Jobb: nordenchef och vd för Hill & Knowlton i Sverige Dold talang: bra på att laga mat, särskilt sushi.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.