Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Ja till namnbytet

Publicerad: 29 maj 2009, 09:54
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:35

Sveriges Reklamförbund blir Sveriges Kommunikationsbyråer. Det står klart efter att ett enigt årsmöte i dag godkände namnbytet. "Det här är mer en bara ett namnbyte", säger Björn Rietz, vd för Reklamförbundet.


Anledningen till namnbytet är att Reklamförbundets anses vara ett för snävt begrepp på en organisation som representerar alla olika typer av kommunikation.

- Det här är mer än bara ett namnbyte. Det är starten på en ny proaktiv agenda, säger Björn Rietz.

Det formella namnbytet sker den 1 juli, efter att förslaget godkänts på ett extrainsatt styrelsemöte den 15 juni. Efter sommaren börjar lanseringen av Sveriges Kommunikationsbyråer och dess agenda.

Namnförslaget Sveriges Kommunikationsbyråer möttes av kritik när det avslöjades av styrelsen för ett par veckor sedan. Många ansåg att begreppet kommunikationsbyråer är för brett och otydligt. Reklamförbundets vd Björn Rietz svarade på kritiken i en debattartikel i Dagens Media:

"Varför kalla allt i korgen för äpplen bara för att de är fler än päronen, bananerna, apelsinerna och plommonen när det finns ett sammanfattande ord för alla dessa nyttigheter? Namnbytet speglar denna korg av god frukt som vi vill bjuda samhälle och näringsliv på", skriver Björn Rietz i debattartikeln.

Vid Reklamförbundets årsmöte i dag valdes Kristina Eklund på Bodén & Co och Roger Stighäll på North Kingdom till nya ledamöter i styrelsen. De ersätter Mats Ahldén och Gustav Martner.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.