Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

IUM om City: Kan vara ett första steg mot skrotning

Publicerad: 14 Augusti 2008, 11:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:43

Stockholm City har tappat sin position helt och hållet genom att gå från femdagarsutgivning till tredagars, anser Initiative Universal, och undrar om tidningen överlever på sikt. Louise Fallenius, printchef på Carat säger: "Det är Metro som tjänar på Citys nedtrappning".


- I och med att tidningen nyligen gjordes om och när Punkt SE försvann så trodde vi att Stockhom City skulle förankra sig ytterligare som en Stockholmstidning. Det är förvånande att de inte gav det nya greppet mer tid, säger Louise Fallenius.

Ur ett annonsörsperspektiv ser hon framför allt två problem med att gå i en tredagarstidning. Dels försvinner möjligheten att snabbt bygga räckvidd, och dels minskar precisionen vad gäller timing.

- Att snabbt kunna bygga räckvidd är en viktig anledning till att man väljer dagspress och den möjligheten finns nu i Metro som jag tror kommer att vinna på att Stockholm City gör så här. Men som jag har förstått det så ska de gå upp i papperskvalitet, vilket är intressant för annonsörer.

Annika Sandström, printrådgivare på Initiative Universal, säger om Citys beslut att gå ner från femdagarsutgivning till tredagars.

- Signalen utåt är att de har problem. Det här kan vara ett första steg att försvinna helt eller gå upp i något annat.

Hon säger att City, om de sköter sina kort väl, kan lyckas ta en helt ny position som en mer featureaktig tidning.

- Men som nyhetstidning tappar de sin position helt och hållet.

Nya City är teamtisk indelad. Måndagar innebär tema liv med fokus på karriär, familj, relationer och privatekonomi. Onsdagar är trenddagen med hälsa, mode, shopping, prylar och guider. Och torsdagar är temat helg med nöje, kultur och sport.

Jimmy Bolander, printchef på Mediacom, tror att tredagarsutgivning kan vara ett bra försök, med tanke på Stockholm Citys förluster.

- City kan, genom tydligare temautgåvor, börja sälja på argument att kunna leverera en relevant context för annonsörer att synas i inom dessa kategorier, säger Jimmy Bolander.

Han fortsätter:

- Således kan de leverera en ökad redaktionell relevans för många annonsörer - snarare än att enbart kriga kring att jämföra räckviddssiffror och kontaktkostnader på en mycket tuff dagstidningsmarknad i Stockholm.

Annika Sandström tror inte att Citys nya, tematiska uppbyggnad, kommer få något större genomslag ur ett annonörsperspektiv.

- Vad läsarna läser styrs i hög grad av vad som finns tillgängligt. Är materialet bra så plockar de upp tidningen, oavsett vilket tema det är.

Har de varit hos er och visat upp den nya produkten?

- Nej. De har tagit en kontakt och ska komma hit och berätta men jag tycker att de skulle ha gjort det för länge sedan.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.