Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

IUM: Oktan - No common sense

Publicerad: 12 Maj 2008, 06:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:50

Mediebyrån IUM har valt att bygga sin kampanj runt bröderna Schulman och uttrycket No common sense.


- Oktan är kontroversiellt och bryter mot normerna, precis som bloggbröderna som gjort sig kända för sina galna upptåg, vilket ligger till grund för det dubbeltydiga kampanjtemat No common sense, säger Lisa Palm, kundansvarig på IUM.

Tanken är att låta målgruppen skicka in utmaningar till bröderna Schulmans humorsajt Tusen apor som Schulmans ska utföra, filma och presentera på sidan. Utmaningarna som väljs ut ska vara uppseendeväckande och anspela på Oktans image. Varje klipp presenteras av Oktan med sloganen Oktan - no common sense. För att skapa interaktion har användarna också möjlighet att lägga in sina egna videoklipp med vågade utmaningar som de själva genomfört.

För att få ut produkten använder sig Oktan av icke traditionella samplingsmetoder. Parfymen delas ut på stan via personligheter som samhället uppfattar som kontroversiella, som till exempel dragqueens, mc-knuttar och andra människor som medvetet valt att sticka ut.

Att notera: IUM tog fram sin kampanjidé innan bröderna Schulmans sajt 1000 Apor hade lanserat. Tanken var att lanseringen av Oktan och 1000 Apor skulle ge spinn åt varandra.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.