Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Irriterat på TV4 efter insåld Henke-artikel

Publicerad: 24 November 2008, 09:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

TV4s sportreportrar på webben förbjöds att skriva om att kanalen skulle direktsända Henrik Larssons första innebandymatch eftersom nyheten var insåld till Expressen. Något som retat upp flera medarbetare i TV4-huset.


I söndags fick innebandylaget FC Helsingborg förstärkning av fotbollslandslagets lagkapten Henrik Larsson. Värvningen fick naturligtvis stort genomslag i media och klubbens ordförande kunde räkna in "flera hundratusen" i extra intäkter då nyvunna innebandyfans och journalister trängdes om utrymmet i den fullsatta hallen.

TV4 Sport beslutade sig i sista stund för att rensa den ordinarie tablån och direktsända Henkes första match. TV4s sportreportrar på webben och Fotbollsskanalen.se fick nys om nyheten, men, enligt uppgifter till Dagens Media, förbjöds av ledningen att skriva den. Istället var nyheten insåld till Expressen, som i lördagens tidning körde artikeln "TV4 bygger om för Henkes debut".

"Enligt uppgifter till SPORT-Expressen kostar flytten TV4 ett sexsiffrigt belopp", skrev Expressen.

Nyhetskanalen.se och Fotbollskanalen.se publicerade nyheten först på lördagsförmiddagen. Beslutet från ledningen ska ha väckt frustration bland medarbetarna på TV4s webb, enligt källor till Dagens Media.

Hans Pekkari säger att han inte känner till händelsen.

Du var inte inblandad i ett sådant beslut?

- Det där är ingenting som jag känner till.

Enligt MMS sågs den första perioden av 105.000 tittare. Till den tredje hade tittarsiffran fördubblats, till 210.000. Ratingen i målgruppen 15-39 låg då på 3,4, enligt MMS.

Därmed krossades det tidigare rekordet för Svenska Superligan.

- I vanliga fall ligger vi på någonstans mellan 60.000 och 80.000 tittare, nu låg de på 200.000 i tredje perioden. Det är väldigt bra siffror, inte minst med tanke på att vi beslutade att sända den sent, säger Hans Pekkari.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.