Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Ironi i reklam förvånar mig"

Publicerad: 17 Januari 2009, 07:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:24

Sedan Elisabeth Trotzig tackade ja till jobbet som Sveriges första Reklamombudsman ser hon ständigt reklam som inte håller måttet. Senast i Dagens Media


.- Jag håller ögonen öppna och ser ofta reklam som gör mig förundrad över hur man har tänkt. Senast i Dagens Media, i PARs annons om samgåendet med Infodata, med en bild på ett brudpar där mannen dricker

En lyckad sammanslagning? en öl. Det är ett konstigt sätt att förmedla en sammanslagning som ska ses som positiv. Dessutom Dessutom bör man vara försiktig när man återger alkoholhaltiga drycker på bild.

Skulle du ha reagerat på den annonsen även innan du blev RO?

- Ja, det skulle jag nog. Jag har alltid varit en stor reklamkonsument.

Elisabeth Trotzig är Reklamombudsman sedan i november. Sedan dess har hon arbetat med att bygga upp kansliet och få igång verksamheten. Planen är att RO ska börja pröva reklam i januari.

Varför tackade du ja till jobbet?

- Det ska bli otroligt spännande att bygga något från grunden, den chansen får man inte så ofta. Jag är en nyfiken själ och gillar att lära mig nya saker. Efter att ha jobbat länge med analys, är det roligt att byta fokus och titta på innehållet.

Hur hög är din toleranströskel?

- Om reklamen är i strid med regelverket så reagerar jag direkt. Samtidigt ska reklam sticka ut och tänja på gränserna. Ironi tycker jag dock att man ska akta sig för. Så fort man tenderar att sätta sig på någon som är svagare, så är man ute på hal is. Det förvånar mig att så många annonsörer använder ironi, eftersom reklam syftar till att skapa goda relationer med den som ser reklamen och i slutändan till att göra en affär.

Som RO får du räkna med en del kritiska synpunkter. Är du bra på att ta kritik?

- Det beror på vem du frågar. Rollen som RO innebär nog en och annan törn, men det får man ta och gå vidare. Jag står ju inte ensam bakom besluten, det är en opinionsnämnd som prövar reklamen och fattar beslut.

Elisabeth Trotzig ser inte mycket på tv, men försöker att strötitta då och då på de kommersiella kanalerna, för reklamens skull.

- dessutom har jag två tonårsingar hemma, och grabbiga kanaler som Kanal 5 och Kanal 9 står ofta på. Själv ser jag nyheter och gärna tv-serien Tudors på SVT.

Hon läser DN, SvD och DI, och är en stor konsument av tidskrifter.

- Till min mans förtret. Det blir mycket högar och mycket att bära till pappersinsmlingen, även om jag egentligen ogärna kastar tidskrifter. Jag läser allt från affärstidningar till tidningar om specialintressen, som hästar.

På radio lyssnar hon gärna på de kommersiella musikkanalerna, och P1 på lördagsförmiddagarna med P1, Medierna och Lördagsintervjun i följd. Favoriten är Filosofiska rummet.

Vilka reklamsajter läser du?

- Så många jag kan. Dagensmedia.se är min startsida eftersom ni är klart snabbast. På IRM hände det att vi klockade er när vi hade skickat en release, jag kanske ska börja med det igen.

Vad ska du göra i helgen?

- Åker skridskor på välfrusen insjö.

Namn: Elisabeth Trotzig Ålder: 52 Familj: Man och två barn. Aktuell med: Sveriges första Reklamombudsman. Dold talang: "Jag är bra på skidåkning och har varit skidtränare i ett tidigare liv."

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.