Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

IRM spår ökade köp 2002

Publicerad: 30 November 2001, 11:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

Institutet för Reklam och Mediestatistik, IRM, reviderar som väntat ner sin prognos från juni och och prognostiserar en minskning med 10,6 procent jämfört med förra året för de traditionella medierna. Men 2002 är mer att hoppas på enligt IRM.


Det finns ljus i mörkret hävar IRM. Annonsmarknaden ser något ljusare ut nästa

år. IRM litar på de prognosmakare som säger att vändningen kommer till andra

halvåret 2002.

Traditionella medier kommer dock att behöva nöja sig med investeringar i nivå

med årets. Tillväxten förväntas stanna vid 0,3 procent för helåret 2002.

Omsättningen blir 15,5 miljarder enligt IRM.

Under 2002 förväntas traditionella medier under första kvartalet visa en

negativ tillväxt. Andra kvartalet ska dock nollstrecket nås. För tredje

kvartalet tror IRM på ökad investeringar i och med valprocessen och fjärde

kvartalet tar konjunkturlägesförbättringen över som ökningskatalysator.

IRM förväntar att annonsomsättningen i år uppgår till 15,5 miljarder i år, en

minskning från de 17,3 som omsattes i traditionella medier under år 2000.

Under innevarande årets första nio månader har reklamköpen i traditionella

medier minskat med 8 procent till följd av en vikande konjunktur och

händelserna i USA i september. Månadsindex visar en negativ tillväxt på 9,9

procent för de traditionella medierna fram till oktober i år.

Enligt IRM är det bara populärpress och bio som visar en positiv tillväxt för

årets första tio månader. Bland övriga ljuspunkter finns direktreklamen och

annonsbladen.

Varumärkesreklamen har minskat betydligt, något som slagit mot utomhus, tv och

fackpress. Storstadspressen känner av den minskade platsannonseringen och radio

minskar likaså. Gratistidningarna parkerar också bland förlorarna.

Landsortspress klarar sig dock bättre.

Internet minskar till följd av sjunkande bannerpriser enligt IRM.

Klas Granström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.