Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

IRM skriver upp reklamprognosen

Publicerad: 6 December 2000, 14:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:26

IRM skriver upp prognosen för årets reklaminvesteringar till 17,3 miljarder kronor för 2000. IRM skriver även upp prognosen för år 2001.


Prognosförändringen innebär att IRM tror på en tillväxt på 10 procent snarare

än 9,2 procent för år 2000 jämfört med 1999.

- Det har gått bättre än väntat. Det beror på det starka konjunkturläget. Och

vi har fått tillskott som inte var helt lätta att förutsäga storleken av, som

exempel premiepensionsannonserna, säger Elisabeth Trotzig, vd på IRM.

Bland de icke traditionella medierna tror IRM att internet hamnar på en miljard

kronor år 2000, motsvarande en tillväxt på 114 procent.

För nästa år, 2001, tror IRM på att tillväxten hamnar på 4,5 procent istället

för juniprognosen som låg på 4,2 procent. Slår prognosen in investerar

medieköparna för 18,4 miljarder kronoro under 2001.

- Alla medier visar positiv tillväxt 2001 jämfört med 2001. Tillväxten för

dagspressen hamnar under snittet, medan etermedierna, framförallt tv kommer

att gå bättre.

Också utomhusreklam, fackpress och bio växer mer än marknaden i övrigt, tror

IRM. IRM spår vidare att internetannonseringen fortsätter att växa kraftigt om

än på lägre nivåer än under 2000. Under 2001 köps utrymme på internet för 1,7

miljarder kronor, enligt IRM.

Gratistidningar växer snabbare än de traditionella medierna medan direktreklam,

mässor och kataloger får en tillväxt i linje med marknaden.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.