Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

IRM och Sifo redovisar stark tillväxt

Publicerad: 11 April 2000, 06:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:30

De senaste siffrorna från både IRM och Sifo Reklammätningar, tyder på stark tillväxt för de traditionella medierna i år.


IRMs nettosiffror för januari visar en tillväxt på 9,2 procent för dagspress,

tv, radio, utomhus och bio. Tillväxten fortsatte även i februari då dessa

huvudmedier ökade med tolv procent jämfört med februari 1999.

För båda månaderna hamnande tillväxten på 10,6 procent.

Den högsta tillväxten visade radion som ökade med drygt 20 procent, jämfört med

januari-februari 1999.

IRMs siffror understöds av årets första kvartalsrapport från Sifo

Reklammätningar, som mäter bruttoinvesteringarna. Enligt Sifo stod fackpressen

för den största tillväxten (+25%) bland de traditionella medierna som

sammanlagt ökade med 11 procent till 5.526 miljoner kronor. (Se tabellen

nedan.)

Bruttoinvesteringar i traditionella huvudmedier, första kvartalet år 2000, i

miljoner kronor (procentuell förändring inom parentes):

Tv: 2.230 (+11)

Storstad, morgon: 1.080 (+17)

Landsortspress: 968 (+7)

Populärpress: 351 (+8)

Fackpress: 325 (+25)

Storstad,kväll: 231 (+10)

Utomhus: 228 (-5)

Radio : 91 (+12)

Bio: 195 (-14)

Kundvagn: 6,3 (-4)

Summa: 5.526 (+11)

Källa: Sifo Reklammätningar

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.