Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

IRM: Medieinvesteringarna fortsätter minska i år

Publicerad: 28 Juni 2002, 10:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:14

Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, reviderar ner sin prognos för 2002. Första kvartalets oväntade stora investeringsminskningar går inte att hämta hem tror IRM och 2002 beräknas backa sju procent mot 2001. Nästa år ser det dock bättre ut.


IRM reviderar trots val och förväntad konjunkturförbättring ner sin prognos för helåret 2002 mot vad som förutsågs i november 2001.

- Det hänger i första hand ihop med första kvartalet. Vi ser inte att det är rimligt att medierna ska kunna återta det tapp som skedde då, säger Elisabeth Trotzig, vd IRM.

IRMs prognos beskriver investeringar värda 14,4 miljarder kronor under 2002, en minskning med 1,1 miljarder mot sifforna som rapporterades för 2001.

Under innevarande år tror IRM bara att tillväxt sker inom utomhus- och bio-medierna.

- Det är valår och det gynnar utomhus. Bio handlar om så små pengar att förbättringar snabbt ger utfall. Förra året var ett bra filmår och det ger dem ett incitament för efterföljande år att sälja på, säger Elisabeth Trotzig.

TV och populärpress beräknas gå bättre än genomsnittet för de traditionella medierna.

- Under hösten återkommer varumärkesannonseringen succesivt. Dessutom har vi sett en stark detaljhandel under första halvåret. Det gynnar medier med mycket konsumentreklam, säger Elisabeth Trotzig.

De traditionella medierna får stå tillbaka till förmån för övriga medier, där adresserad direktreklam och annonsblad växer mest. Dessa medier växte med 4,5 procent under första kvartalet i år jämfört med samma period förra året. De fortsätter växa sig starka och är de enda bland övriga mediegrupper som IRM tror avslutar 2002 positivt.

För 2003 ser sifforna bättre ut. IRM tror att alla medier visar tillväxt nästa år och totalt prognostiseras de traditionella medierna öka 3 procent jämfört med i år. Mest av ökningen förväntas hamna hos tv, utomhus och fackpress då varumärkesannonseringen beräknas öka. Totalt beräknas 2003 års medieinvesteringar hamna på 14,9 miljarder kronor, enligt IRM.

IRMs prognoser för Lilla reklamkakan 2002, förändring i procentenheter mot 2001 inom parentes:

Bio: 0,6 procent (0,1)

Radio: 3,3 procent (-)

Storstadspress: 21,1 procent (-1,7)

Landsortspress: 27,9 procent (1,1)

Kvällspress: 3,7 procent (-0,2)

Populärpress: 4,6 procent (0,3)

Fackpress: 10,1 procent (-1,2)

Tv: 23,6 procent (1,1)

Text-tv: 0,5 procent (0,1)

Utomhus: 4,7 procent (0,4)

IRMs prognoser för Lilla reklamkakan 2003, förändring i procentenheter mot 2002 inom parentes:

Bio: 0,6 procent (-)

Radio: 3,2 procent (-0,1)

Storstadspress: 21,1 procent (-)

Landsortspress: 27,8 procent (-0,1)

Kvällspress: 3,6 procent (-0,1)

Populärpress: 4,6 procent (-)

Fackpress: 10,2 procent (0,1)

Tv: 23,7 procent (0,1)

Text-tv: 0,5 procent (-)

Utomhus: 4,8 procent (0,1)

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.