Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag21.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

IRM börjar mäta pr

Publicerad: 12 januari 2009, 08:40
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:24

IRM har beslutat att pr bör vara med mätningarna av medieinvesteringar. Men det bygger på att pr-byråerna delar med sig av sina intäktsuppgifter. Hittills har en del varit skeptiska.


Målsättningen är att medieinvesteringarna i pr ska finnas med i IRM:s mätningar redan i februari. IRM:s vd Magnus Anshelm ska träffa byråerna i januari för att informera om mätningarna och övertyga dem.

- I dag är pr en naturlig del av mediemixen för många företag, och det är viktigt för pr-branschen att finnas med i mätningarna, säger Magnus Anshelm.

IRM har tidigare försökt att få med pr i mätningarna, men det har fallit på att vissa pr-byråer inte har lämnat in uppgifter. - En del kan inte lämna in i tid av olika skäl, till exempel att de är börsnoterade. Det finns också en gammal uppfattning hos en del pr-byråer att reklam och pr är två olika saker som inte ska sammanblandas. Vi påstår inte heller att det är samma sak, men konstaterar att de slåss om samma pengar hos annonsörerna.

Målsättningen är att pr ska vara med i årsrapporten för 2008 och i kvartalsrapporterna från 2010. De uppgifter som IRM vill ta del av är främst fakturerat arvode.

- Det är vad som visar hur mycket som investeras i pr. I reklamdelen skiljer vi på intäkter och produktion, och det är möjligt att vi gör även i pr, men det primära är arvode.

Karin Pontén, vd i Vår pr-byrå och ordförande i Svenska pr-företagen, är glad över att pr blir en del av IRM:s mätningar.

- Att finnas med i IRM har stått på Svenska pr-företagens prioriteringslista sedan vi startade för tre år sedan. Vi i pr-branschen borde jubla. Genom att vara med i det här sammanhanget är pr en påminnelse när marknadscheferna sätter sina mediebudgetar.

Hon tror inte att det blir svårt att få byråerna att dela med sig av sina siffror.

- Vi kommer ligga på våra medlemmar. Det är inte hos dem skon klämmer. En del av de större byråerna har varit skeptiska, men jag tror att det har svängt.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.