Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Iprospect: Annonsörerna missar kunderna på nätet

Publicerad: 23 April 2008, 08:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:51

En undersökning från Iprospect visar att 84 procent av konsumenter som ser reklam i traditionella medier söker vidare på internet. "Där finner de sällan vad de söker eftersom annonsörernas närvaro med sponsrade länkar är för dålig", säger Patrik Gamryd, vd på Iprospect.


Han menar att annonsörerna slarvar bort miljontals kronor i reklameffekt genom att inte följa upp sina kampanjer i traditionella medier med sponsrade länkar.

- Vi hade ett case med ett telekomföretag vars sökningar på en speciell mobilmodell ökade flera tusen procent efter att den marknadsförts i tv. Företaget hade inte köpt några sponsrade länkar och lyckades inte fånga upp konsumenterna och det här fallet är inte unikt.

Åldersfördelningen bland sökmotoranvändarna är relativt jämnt fördelad men flitigaste användarna hittar man i åldersgruppen 51-60 år, där mer än 60 procent dagligen använder en sökmotor.

- Det finns en fördom att man primärt når yngre målgrupper på nätet men det här visar på motsatsen. Jag blev själv överraskad och tror inte att annonsörerna är helt medvetna om vilka de når där ute.

Mest eftersökta produkter och tjänster var resor (51 procent), musik och dvd (49 procent) och hemelektronik (43 procent).

Rapporten visar också att 90 procent av internetanvändarna använder en sökmotor minst en gång i veckan, 30 procent dagligen och 25 procent flera gånger om dagen.

- Det är kanske den allra roligaste läsningen, att frekvensen på användandet är så hög. Det är en jätteviktig faktor som är kopplad till kraften och trafikvolymen ur kanalen som sådan.

Den överlägset populäraste sökmotorn på den nordiska marknaden är Google med över 90 procent av användandet. Undersökningen visar dock att användarna i ganska hög utsträckning använder mer än en sökmotor. Användandet för övriga sökmotorer är:

Eniro 36 procent.MSN 25 procent.Yahoo 13 procent.Andra 13 procent.Altavista 13 procent.

Undersökningen under februari/mars 2008 av Carat Insight på uppdrag av iProspect Sverige, Norge, Danmark och Finland. Undersökningen omfattar 2.500 slumpvis utvalda respondenter i målgruppen internetanvändare 15 plus.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.