Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

IOGTs vidriga helg gav 84.000 besök

Publicerad: 10 maj 2002, 05:20
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:16

IOGT-NTO insåg att alkoholfrågor inte stod skyhögt på den politiska dagordningen och försökte lyfta fram berättelser om alkoholens baksidor i kampanjen en "vidrig helg". Kampanjen går på 2,5-3 miljoner kronor och har gett 84.000 besök på kampanjsajten.


- Inför varje val slänger vi upp ett gäng krav. Så skiter politikerna i det. Under 80-talet tyckte 70-80 procent att alkoholfrågan var viktig, idag är det kanske 20-30 procent. Syftet med vår kampanj är därför inte att presentera lösningarna utan att få folk att inse problemet, säger Åsa Hagelstedt, kommunikationsansvarig på IOGT-NTO.

Begreppet, en "vidrig helg" som bärande element i kommunikationen har skapats av Johan Ehrenberg på ETC som fungerar som reklambyrå för IOGT/NTO.

- Vi var tveksamma först men testade det på folk och det verkar funka, säger Åsa Hagelstedt.

Primärmålgruppen för kampanjen är politikerna.

- Men vi vill nå dem genom vanligt folk. Vi samlar in synpunkter och tyckande från gemene man och presenterar det för politikerna, något som vi ska göra bland annat på Almedalsveckan.

Synpunkterna samlas in via kampanjsajten vidrighelg.nu, som har ett diskussionsforum. Surfarna lockas dit genom en kvällspresskampanj som nyligen slutfördes. Sedan kampanjen startade 1 april har sajten registrerat 84.000 besök (vilket ger ett snitt per dag på 2.400.

Som ytterligare stöd för kampanjen delades vykort ut på krogarna.

Pr-byrån Segerfeldt hjälper IOGT skapa uppmärksamhet hos politikerna.

- Våra lokalorganisationer ska också adoptera varsin politiker som de håller kontakt med och förser med info.

Åsa Hagelstedt sammanfattar erfarenheterna från kampanjen:

- Köpa medier är skitdyrt och det är lite lyx för oss, men det fungerar bättre än att bara köra lokala möten. Vi har gjort en mätning och sett att annonsen uppmärksammades mer än snittet och att väldigt många har sett den.

Vad skulle du ha gjort annorlunda?

- Det gick lite snabbt på slutet så att vi inte hade koll på sajten och inte hade en person som läste alla inlägg som kom in. Ganska snabbt var det några få som började ta över debatten vilket var lite tråkigt. Annars är det för tidigt att vara efterklok.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev