Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Internetworld om raset:"Vi har stuvat om ordentligt"

Publicerad: 29 Maj 2008, 06:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:47

Internetworld tappar mest av alla i Orvesto Näringslivs senaste räckviddsmätning. Chefredaktören Magnus Höij förklarar raset på 40 procent med tidningens omsvängning från konsumenttidning till affärstidning.


- Det är inte roligt, men jag tror att det är en nödvändighet. Vi har stuvat om ordentligt i tidningen för att göra den tydligare för affärsfolket. Många läsare ser fortfarande framför sig den gamla konsumenttidningen och känner inte igen sig, säger Magnus Höij.

Internetworld backar drygt 40 procent till en räckvidd på 16.000 läsare i senaste Orvesto Näringsliv. Det är över fyra år sedan Internetworld påbörjade sin förändring, men takten i den har ökat på senare tid. I slutet av april kom första numret med en ny design och utgivningstakten har ökats från ett nummer i månaden till ett var tredje vecka.

- Vi håller på att kartlägga de möjliga läsare som brinner för de frågor som vi brinner för. Vi använder begreppet e-business och vänder oss till dem som driver sina affärer med nätets hjälp.

Vad hoppas ni på för antal läsare efter omställningen?

- Man kan göra en fantastiskt bra och lönsam tidning med färre läsare än vi hade tidigare när Internetworld var en konsumenttidning. Det är klart att vi hoppas nå längre än så, men vi har ingen ambition att vara den största tidningen, säger Magnus Höij.

När ser vi en vändning?

- Jag vet inte hur fort det går, men vi ser en uppåtgående trend i vår upplaga. Vi kommer inte att ändra vår strategi utan fortsätter i samma riktning.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.