Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Internetworld byter form och förtydligar affärsinriktningen

Publicerad: 6 Februari 2008, 07:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:57

Internetworld ska fokusera hårdare på e-bussiness; e-handel, affärsutveckling och marknadsföring. Därför görs formen om till att mer likna en affärstidning och tidningen ökar utgivningstakten.


- Jag vill hävda att vi under många år varit affärsinriktade, men nu ska vi bli ännu tydligare och samlar det under begreppet e-business. Vi ska bli ännu bättre på att skriva om större företag och b2b. I dag syns inte det på ett sätt som vi skulle önska, säger Magnus Höij, chefredaktör på Internetworld.

Exakt hur formen ska förändras är inte klart, men Internetworld ska likna en affärstidning. Eventuellt byts pappret ut mot en tunnare variant.

- Lösnummerförsäljning är inte så viktigt för oss, men det finns ett symbolvärde i att stå i hyllan bland affärstidningarna.

Även utgivningstakten förändras. Under högsäsong ska tidningen komma ut var tredje vecka, i stället för var fjärde vecka som idag. Tidigare har Internetworld kommit ut elva gånger per år. I år blir det tolv nummer, men 2009 siktar Magnus Höij på 14-15 utgåvor. Förändringen ska ske från nummer två, som kommer ut i april. Också upplagan ska öka.

- Vi är inte så mycket för att skicka ut tidningen gratis, men vi är måna om att nå ut till dem som jobbar med e-business. Till en början gör vi en rejäl satsning för att verkligen nå ut till folk, men exakt hur många tusen vi kommer att öka i upplaga får vi se.

Internetworld ska bland annat genomföra en kartläggning av beslutsfattarna inom e-business på svenska företag och se till att de får tidningen. Under lågsäsong, sommar och jul, ska fokus ligga på sajten, som också ska göras om.

- Det blir en stor formmässig förändring, men om det blir nya tjänster och funktioner återstår att se. Vi ska bygga upp sajten i dialog med läsarna.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.