Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Internetbolag och bokklubb nästa steg för Bertelsmann

Publicerad: 17 November 1999, 08:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:32

Bertelsmanns helägda svenska dotterbolag Pressens Mediaservice köper Internetbyrån Bureau-X och startar bokklubben Pocketmail.


Nu börjar den tyska mediekoncernen Bertelsmanns framtidsplaner i Sverige att

skönjas.

- Det är på förlagssidan vi ska in. Vi vill förena moderna metoder med den

traditionella förlagsvärlden. Det har inte hänt så mycket på förlagssidan,

Tomas Waktel, VD för Pressens Mediaservice.

Genom köpet av den gotländska Internetbyrån Bureau-X vill Pressens Mediaservice

få in multimediakunskap i den delen av företaget som jobbar med kundtidningar.

- Kunskapen efterfrågas av våra kunder. Det gäller allt från produktion av

hemsidor till företagspresentationer på CD-ROM, säger Tomas Waktel.

All fem personer på Bureau-X har tagits över av Pressens Mediaservice. Så även

kunder som Viking Line och Bonnier.

Bokklubben Pocketmail startar Pressens Mediaservice tillsammans med förlaget

Sellin & Partner. Klubben ska sälja skönlitterära pocketböcker, både äldre och

nya.

- Sellin & Partner har förlagskompetensen. Vi har marknadsföringskanalen genom

exempelvis TV-magasinet, säger Tomas Waktel.

Pressens Mediaservice håller även på att omorganisera sig som företagsgrupp och

byta namn till PM. Koncernmoder blir PM Pressens Mediaservice.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.