Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Internetannonseringen ökade 73 procent ifjol

Publicerad: 18 Januari 2007, 09:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:13

De svenska mediebyråerna förmedlade närmare 11 miljarder kronor under 2006. Detta var en ökning med 12 procent jämfört med 2005. Internet var den stora vinnaren bland mediegrupperna.


Enligt Sveriges Mediebyråers Mediebarometer ökade medieinvesteringarna genom medlemmarna med 12 procent och uppgick under 2006 till 10,9 miljarder kronor.

Internet ökade med 73 procent och totalt hanterade mediebyråerna 812 miljoner kronor inom mediegruppen. 2005 uppgick den summan till 469 miljoner kronor. Detta innebär att internet numera är det fjärde största annonsmediet för mediebyråerna.

Även medieinvesteringarna i radio ökade, från 242 till 305 miljoner kronor vilket motsvara en ökning med 26 procent. Den tredje största ökningen skedde inom storstadsdagspressen som ökade från 1,7 till 2 miljarder kronor, en ökning med 16 procent.

De två mediegrupperna där investeringarna via mediebyråerna ifjol minskade var bio och annonsblad, som minskade 14 respektive 3 procent.

Mediegrupp Ackumulerat 2006, Mkr (Förändring,%)

Dagspress landsort 1 005 (3)Dagspress storstad 2 003 (16)Dagspress kväll 647 (9)Veckopress/magasin 558 (11)Fackpress 361 (6)Utomhus/trafikreklam 793 (5)Bio 49 (-14)Internet 812 (73)Radio 305 (26)TV 3 978 (7)Annonsblad 1 (-3)Direktreklam 213 (4)Övrigt 176 (66)

Summa 10 910 (12)

Mediegrupp dec 06, Mkr (Förändring,%)

Dagspress landsort 77 (8)Dagspress storstad 161 (17)Dagspress kväll 55 (14)Veckopress/magasin 31 (-4)Fackpress 24 (5)Utomhus/trafikreklam 49 (-2)Bio 4 (-58)Internet 52 (42)Radio 14 (16)TV 275 (30)Annonsblad 0 (-28)Direktreklam 20 (11)Övrigt 14 (41)

Summa 776 (18)

Källa: Sveriges Mediebyråer

Erik Juhlin

markus.jacobsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.