Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Internet vinnaren när annonsörer blir miljömedvetna

Publicerad: 24 April 2008, 07:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:51

73 procent av landets annonsörer anser att det är viktigt att anpassa sin marknadskommunikation efter ett miljötänk. Det framkommer när Sveriges Annonsörer frågar sina medlemmar om miljö och etik. Internet är mediet som vinner på ökat miljötänkande. Förlorare är dagspress och bilagor.


Sveriges annonsörer har tillsammans med Zapera frågat hur annonsörer ser på medieval och marknadskommunikation ur ett miljö- och etikperspektiv. Av de 104 som svarade anser 73 procent att miljötänk är viktigt när det kommer till medieval. Samtidigt anser 10 procent att miljön är oviktig. 86 procent anser att det är viktigt att anpassa sin marknadskommunikation efter ett etiskt tänkande.

44 procent av de tillfrågade säger sig ha ökat medieinvesteringarna på internet som en följd av ändrat miljötänkande. Även event och tv har fått företagens ökade förtroende. Förlorande medier är bilagor och dagspress där 13 respektive 14 procent av annonsörerna säger sig ha minskat sina investeringar.

Samma undersökning visar att 56 procent av företagen använder miljöargument i sin kommunikation. 1 procent vet inte om de använder miljön som argument eller inte.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.