Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Internet rasar 31 procent i mediebyråbarometern

Publicerad: 17 Februari 2009, 07:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

Mediebyråernas medieköp minskade med hela 24 procent under januari 2009, jämfört med motsvarande period ifjol. Kvällspress och utomhus backar mest - och internet rasar 31 procent.


Enligt mediebyråbarometern, som mäter annonsvolymerna förmedlade av medlemmarna i Sveriges Mediebyråer, uppgick mediebyråernas medieköp till 658 (861) miljoner kronor i januari.

Nedgången på 24 procent är den största sedan mediebyråbarometern startade hösten 2006.

De största förlorarna är kvällspress och utomhus, som tappar 42 respektive 40 procent.

Radio och internet backar båda 31 procent. Internet har sedan mätningarna började vuxit med tvåsiffriga tal varje månad.

Dagspress storstad minskar 27 procent och dagspress landsort 19 procent. Veckopress minskar 20 procent och tv 17 procent.

Kategorierna bioreklam och övrigt, som står för mindre än 4 procent av mediebyråernas totala investeringar, växer med 289 respektive 9 procent.

*I tabellen ovan har de mindre kategorierna annonsblad och direktreklam slagits samman under rubriken DR/Annonsblad. Eftersom volymerna när det gäller dessa medieslag är små för medlemmarna i Sveriges Mediebyråer tas dessa siffror inte med i listan över medieslag som ökar/minskar mest varje månad.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.