Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Internet och pr vinnare nästa år

Publicerad: 27 November 2008, 06:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

Mer än hälften av Sveriges Annonsörers medlemmar tänker öka medieköpen på nätet nästa år. Det visar en färsk undersökning.


- Det råder stor osäkerhet vad gäller medieplaneringen inför nästa år. Endast två riktigt tydliga vinnare syns i undersökningen och det är internet och pr. Det känns inte helt överraskande med tanke på internets extrema mätbarhet och PR som en "nyupptäckt" kommunikationskanal, säger Margareta Kylberg, medierådgivare på Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.

46 procent av de svarande företagen uppger att deras totala medieinvesteringar blir oförändrade nästa år. 22 procent säger att de tänker lägga mer pengar på medieköp och 28,5 procent uppger att de ska dra ned. Resterande 3,5 procent svarade "vet ej"

Det enskilda medieslag som enligt undersökningen blir nästa års vinnare är med god marginal internet. 61 procent uppger att de kommer att öka sina investeringar på internet nästa år.

På andra plats kommer pr, som 38 procent säger att de ska öka investeringarna i 2009.

Tv, samt sponsring och event, är de två medieslag som flest, 22,6 procent, uppger kommer att få mindre pengar nästa år.

Undersökningen är gjord bland Sveriges Annonsörers medlemmar och genomförd i november 2008.

Endast 29 procent av de tillfrågade 471 medlemmarna svarade, vilket innebär att resultatet inte är statistiskt säkerställt.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.