Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Internet och etermedierökar - pressen backar

Publicerad: 15 April 2008, 07:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:52

Annonsvolymen som förmedlades av mediebyråerna ökade med 4,5 procent till 1,2 miljarder kronor i mars. Tv, radio och internet ökar samtidigt som pressen backar. Det visar Mediebyråbarometern för mars månad.


Bland vinnarna i Mediebyråbarometern, som visar annonsvolymen förmedlad av Sveriges Mediebyråers medlemmar, för mars månad finns etermedierna.

Tv, som visat svag tillväxt under årets början, ökar med 16,3 procent mot samma period föregående år till 468,3 (402,7) miljoner kronor. Radio ökar med 14,9 procent till 29,1 (25,4) miljoner kronor.

Internet ökade med 15,4 procent till 138,1 (119,7) miljoner kronor.

Mest, procentuellt sett, ökar dock direktreklam och annonsblad som uppgick till 20,1 (17,2) miljoner kronor under mars månad. En ökning med 16,9 procent jämfört med föregående år.

Annonsvolymen på bio störtdök under mars månad till 4,5 miljoner kronor. Det är en minskning med 46 procent jämfört med föregående år.

Samtliga kategorier av press minskade under mars, förutom fackpress som låg still.

Kvällspressen minskade med 11 procent till 49,5 (55,8) miljoner kronor, dagpress storstad backade 10,6 procent till 198,6 (222,1) miljoner kronor, och dagspress landsort minskade med 6,3 procent till 99,6 (106,3) miljoner kronor.

Räknat på hela det första kvartalet 2008 ökade annonsvolymen med 6,4 procent till 2,97 (2,79) miljarder kronor, enligt Mediebyråbarometern. Med en ökning på 45,7 procent är direktreklam och annonsblad den kategori som ökat allra mest under årets första tre månader.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.