Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Internationella nätverk stuvar om i Norden

Publicerad: 22 December 2008, 14:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:33

Publicis försäljning av Publicis Stockholm till medarbetarna är en av flera omstruktureringar som de globala kommunikationsnätverken gjort i den nordiska reklambyråbranschen på senare år. Reklambyråer slås ihop eller säljs, istället prioriteras världens tillväxtmarknader.


- Vi upplever det som en ny strategi från nätverken. Norden uppfattas allt mer som en gemensam marknad som kan betjänas av en stark byrå. Vi ser dessutom att Stockholm i allt högre grad blir det nordiska starka navet, säger Pia Grahn Brikell, vd för Sveriges Reklamförbund.

De globala kommunikationskoncernerna IPG, WPP, Omnicom Group och Publicis Groupe har i dag reklambyråer i samtliga nordiska länder, förutom på Island, men representationen har minskat i regionen på senare år. Flera reklambyrånätverk har inte någon egen närvaro i alla nordiska länder utan har valt att istället gå ihop med andra nätverk inom samma kommunikationskoncern.

Bjørn Karsholt, vd för DRRB, den danska motsvarigheten till Sveriges Reklamförbund:

- För fem år sedan hade nätverken större uthållighet i Norden. Nu stängs byråer som inte går bra eller så slås de ihop. Nätverken tjänar mer på att satsa på tillväxtmarknader i till exempel Asien och Sydamerika.

Även Markus Leikola, vd för Finlands reklambyråorganisation MTL, har sett att de internationella byrånätverken väljer att ha färre reklambyråer i Norden för att istället prioritera länder med en högre tillväxt.

Prenumerera på Dagens Media - klicka på bilden! Sverige har stor representation av internationella reklambyrånätverk, medan Norge har det lite tuffare att attrahera nätverken.

- Annonsörerna blir mer globala och ser Skandinavien som en marknad. Då är det kanske lättare att operera med färre byråer. Reklamkonton följer också huvudkontorets placering. Norge har färre sådana, säger Sol M Olving, vd för Kreativt Forum, som är Norges reklamförbund.

Nätverket BBDO inom Omnicom Group har nyligen integrerat den finska och norska byrån under nätverkssystern DDBs paraply. BBDO i Danmark har fått ansvar för BBDOs kunder i Finland och Norge och tar vid behov hjälp av koncernen.

- Att ha helägda byråer i samtliga nordiska länder är minst sagt en utmaning och marknaderna är små. Det var inte försvarbart att behålla byråerna i Norge och Finland. Men vi har inte alls gett upp i Norden, säger William Eccleshare, vd för BBDO i Europa, Mellanöstern och Afrika.

Han håller med om att Norden inte står överst på listan för nyinvesteringar globalt sett.

Även Publicis Groupe har gjort en del omstruktureringar på senare tid. I Danmark representeras numera Publicis och Leo Burnett tillsammans av byrån Reputation. Leo Burnetts varumärke upphörde också i Sverige i somras då byrån gick ihop med koncernkollegan Saatchi & Saatchi.

- Vi gjorde bedömningen att vi skulle bli starkare tillsammans. Överlag är det många i branschen som upplever att större byråer gör något bättre ifrån sig, allt annat lika, säger Hans Sydow, vd för Saatchi & Saatchi i Sverige.

Nu var det alltså dags för nästa omstrukturering när Publicis sålde Stockholmsbyrån till medarbetarna. Den nya byrån ingår dock fortfarande i Publicis-nätverket.

Ifjol integrerades Lowes reklambyrå i Finland i McCann. Båda nätverken ingår i IPG och syftet var att byrån ska ta hand om de internationella kunderna. Lowe Brindfors, som är Lowes huvudbyrå i norra Europa, samarbetar numera med Hasan & Partner i Finland för de nordiska kunderna.

- Vi har inte lämnat Finland utan tvärtom fokuserat våra resurser, säger Björn Larsson, nordiskt ansvarig för Lowe.

McCann Worldgroup har en uttalad strategi att ha reklambyråer i de flesta av kundernas länder. Varumärket är i dag väl representerat i Norden, med undantag av Island. Lotta Malm-Hallqvist, som är vice vd och ansvarig för McCann Worldwides tillväxt i EMEA, håller med om att tålamodet med dåligt presterande byråer har minskat på senare år.

- Vi följer våra byråers finansiella situation ofta och nära. Byråer som inte klarar sina mål hamnar i fokus direkt och vi har inte mycket tålamod, säger hon.

McCanns reklambyråer i Norden har hittills inte drabbats av det utan växer över förväntan, enligt Lotta Malm-Hallqvist. De står för omkring 9 procent av McCanns intäkter i EMEA. McCann bygger för tillfället ut verksamheten i Göteborg och har nyligen förvärvat Starsky.

Globala kommunikationskoncerner och internationella reklambyrånätverk i Norden:Interpublic Group (IPG): Draft FCB, Lowe Worldwide, McCann Worldgroup. Omnicom Group: BBDO, DDB, TBWA. Publicis Groupe: Leo Burnett, Publicis, Saatchi & Saatchi. WPP: Grey Group, JWT, Ogilvy, Y&R/Red Cell, Bates

Texten är en modifierad version av en artikel som publicerats i Dagens Media nr 16 2008.

Synnöve Almer


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.