Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Interflora tvingas processa mot Google i USA

Publicerad: 14 Februari 2008, 14:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:56

Flera företag anklagar nu Google för varumärkesintrång. Interflora har under lång tid stridit för rätten till varumärket "Blommogram". - Vi fick veta att vi var välkomna att processa mot amerikanska Google, säger Charlotte Ulvros, affärsområdeschef för Blommogram på Interflora.


Sökordsannonseringen har de senaste åren vuxit kraftigt, och omsatte förra året mer än en miljard kronor i Sverige.

Google, som bedöms kontrollera omkring 80 procent av sökordsannonseringen, anklagas från flera håll för att bryta mot varumärkes- och marknadsföringslagen.

Bakgrunden är att sökjätten tillåter vem som helst att köpa vilka sökord som helst - även registrerade varumärken, och länka dem till vilken typ av annonser som helst.

Ett av de företag som tagit strid mot Google är Interflora. Under 1952 har de arbetat in det registrerade varumärket Blommogram, som är namnet på Interfloras förmedlingstjänst.

- Vi har diskuterat med Google i många vändor. Det enda svar vi har fått hela tiden är "så här har vi bestämt att det ska vara", och vi har fått veta att vi är välkomna att driva process mot Google i USA, de sade samtidigt att de inte kunde garantera att det skulle falla ut till vår fördel.

- Istället för att ge oss rätten till vårt varumärke skickade de ett dokument på engelska på hur många sidor som helst.

Google tillåter inte bara att konkurrerande företag köper ordet Blommogram -dessutom länkas alla sökningar på ordet blommor till annonser för företag som köpt sökordet Blommogram.

- De klumpar ihop de båda orden, och det är naturligtvis inte korrekt, säger Charlotte Ulvros.

Samsung är ett annat företag som drabbats, de har bland annat råkat ut för att länkas till annonser för konkurrerande Panasonic.

- Det här fenomenet ökar, och det är både tveksamt och olyckligt, säger Thomas Anderfelt, nordisk marknadsdirektör hos Samsung.

Anders Ericson, vd för branschorganisationen Sveriges Annonsörer:

- Många är rent ut sagt förbannade, jag har hört från flera håll att våra medlemmar reagerat på att sökningar på vissa varumärken genererar annonser för konkurrerande företag.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.