"Integritet, transparens, ärlighet och förtroende"

Magnus Törnblom.

Magnus Törnblom, avgående kommunikationschef på TV4 och tillträdande presschef på Klarna, siar om vad som kommer definiera 2019.

Vilken var den största händelsen i branschen under 2018?

– Att Telia köper TV4, C More och vårt finska systerbolag MTV från Bonnier. För oss som bolag så klart, men också för att det är en viktig affär ur ett samhällsperspektiv, då den skapar de allra bästa förutsättningarna för en stabil svensk aktör som fortsätter satsa tungt på svensk journalistik och svenskt innehåll i en global värld där det perspektivet är underordnat. 

– Ur ett internationellt perspektiv tycker jag att den allt kraftigare uppmärksamheten kring och kritiken mot de globala jättarnas bristande ansvar, transparens och vilja att agera för att rätta till problemen är välbehövlig. Det är viktigt att granska de verksamheter dessa bolag byggt upp och bedriver, och att reflektera både över hur de påverkar våra samhällen och olika affärsverksamheter.

 Vad är ditt personliga nyårslöfte?

– Att ödmjuk och nyfiket möta ett år som innehåller stora förändringar för min del. Det innefattar en jättedos tacksamhet för alla fantastiska år och människor här på TV4 som jag haft förmånen att få vara en del av, och en lika stor dos spänning och nyfikenhet över att ansluta till nya kolleger och utmaningar på Klarna. Och som vanligt vid den här tiden på året så lovar jag både mig själv och min familjen att vi ska åka så mycket skidor vi bara kan.

Om du ska sia om 2019, vad tror du kommer definiera nästa år?

– Integritet, transparens, ärlighet och förtroende. Jag tror att diskussionen och debatten som tack och lov blivit allt livligare idag, om användarintegritet och att vara en god kraft i samhället, kommer att få ännu större kraft. Både människor, makthavare, medier och annonsörer har fått nog av att inte veta vad deras användaruppgifter används till, eller var deras investeringar går till eller ger för effekt. Det här innebär att frågor om användarnas integritet samt de affärsmässigt besläktade frågorna om transparens, mätbarhet, effekt och sunda affärsvillkor kommer att få ännu större betydelse. Där du måste leverera på alla de här sakerna för att förtjäna förtroende från både användare och kunder.

Publicerad 2018-12-31 07.00

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: