Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Initiative vinner Skandiakontot

Publicerad: 31 Oktober 2001, 10:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Det blir Initiative Universal som får uppdraget som ny mediebyrå åt medietunga finanskoncernen Skandia. Företaget lämnar därmed Media Broker. (Uppdaterad)


Det nya avtalet kommer att gälla från år 2002. Att det blev just Initiative som

tog hem prestigekontot förklarar Cecilia Seddigh, chef för global kommunikation

hos Skandia, med att byrån passar Skandias "tänk för framtiden".

- Alla stora byråer är mer eller mindre kvalificerade att hantera det här

uppdraget, så vårt val baserades i slutändan på relationerna, säger Cecilia

Seddigh, chef för global kommunikation hos Skandia.

Det var alltså personerna på byråerna som blev avgörande?

- Ja. Personerna, deras utbildning och referenser. Initiative har otroligt

skarpa profiler i sina kundgrupper, säger hon.

Enligt Initivative Universals vd Daniel Berg tog byrån hem kontot tack vare

framgångsrik argumentation.

- På koncernövergripande nivå har vi framgångsrikt argumenterat för hur de ska

driva sin paraplykommunikation för hela koncernen. Våra idéer för Skandias

enskilda affärsområden fick också ett positivt bemötande.

Har ni några konkreta planer för hur kommunikationen ska bedrivas?

- Nej, vi börjar sätta oss in i det konkreta arbetet i slutet av året.

Media Brokers vd Joakim Claesson beklagar Skandias avhopp.

- Det är självklart tråkigt att förlora en kund efter ett så långt samarbete,

vi har jobbat ihop sedan 1972. Men vi står och faller inte med Skandia, vi

klarar oss bra ändå, säger han.

Vad tror du fällde avgörandet till Initiatives fördel?

- Jag tror att Skandia var väldigt nöjda med arbetsgruppen på Initiative.

Dagens Media kunde redan i början av augusti avslöja att Skandia såg sig om

efter en ny mediebyrå, en uppgift som då förnekades av företaget. Sammanlagt

åtta byråer ingick från början i pitchen om det rejält tilltagna kontot.

Koncernens medieinvesteringar uppgick förra året till 90 miljoner kronor, och

kontots värde uppskattas till mellan 60 och 80 miljoner kronor.

Björn Hedensjö

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.