Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Initiative Universal och Message Plus startar nytt för att skära ner

Publicerad: 22 Maj 2001, 09:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:23

Initiative Universal och Message Plus bildar en gemensam köpserviceorganisation som ska ligga i ett eget bolag. Byråerna drar också ner på personalen. Hårdare konkurrens och vikande annonsvolymer är anledningen.


Det nya bolaget, som går under arbetsnamnet Central Media Services, CMS, får 40

anställda, rekryterade från Initiative Universal, Message Plus och den

gemensamma digitala mediebyrån Fastbridge. Hur stor del av personalen som ska

bort från de tre bolagen är inte klart.

- Det nya bolaget ger oss stordriftsfördelar genom att vi kan samla kompetensen

från bolagen på ett ställe, säger Matts Westerblom som ska ansvara för

medieköpsdelen på det nya bolaget.

De ansvarsområden som ska ligga i det nya bolaget är allt som inte är ren

konsultverksamhet, det vill säga medieköp, annonskontroll, datasupport och

ekonomi. Inititative Univesal och Message Plus ska även i fortsättningen

profilera sig som två skilda varumärken. Det nya bolaget blir en

underleverantör.

- Slarvigt uttryckt kan man säga att det nya bolaget har tre kunder: Initiative

Universal, Message Plus och Fastbridge, säger Matts Westerblom.

Ansvarig för nya bolaget tillsammans med Matts Westerblom är Peter Wanner.

Bolaget beräknad vara i drift från och med första september.

Eva Wisten

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.