Inhouse-revolutionen

Skiftet mot inhouse visar inga tecken på att avta. Närheten till affären spelar en avgörande roll inom utvecklingen - då inhousebyrån har potential att både kostnadsbespara och effektivisera kommunikationen.

Om vi pratade om en ”explosion” av inhouse förra året handlar det snarare om en ”revolution” idag. Så sade Inhouse AB:s Håkan Bodman vid lanseringen av Inhousebarometern i våras. I undersökningen deltog 50 svenska inhousechefer, och av resultatet framgick att inhouse endast kommer fortsätta att växa framåt.

Mycket riktigt har flera svenska annonsörer, däribland Tele2 och Telenor, tryckt på gaspedalen i sina satsningar på inhouse under året. 

Men utvecklingen är långt ifrån en svensk företeelse. I början av året meddelade Procter & Gamble, världens största annonsör, att de ska skära ned sina byråsamarbeten med hela 50 procent och plocka hem en stor del av planeringen och medieköpen. Det innebär att 2 500 byråsamarbeten ska reduceras till 1 250. 

Enligt en färsk rapport från IAB Europa överväger 42 procent av europeiska annonsörer att plocka hem sina programmatiska köp framåt. Nyckelfrågan stavas kontroll, och kan ses som en konsekvens av bristen på transparens i den digitala leveranskedjan. 

Enligt Håkan Bodman blir det idag allt färre som kallar inhouse för en “trend”. 

— Jag var med under 90-talet då det fanns en period när allt fler valde att jobba inhouse, men sedan slutade med det. Idag finns det de som säger att det där kan hända igen. Men det tycker jag är okunnigt, eftersom det var helt andra faktorer som drev utvecklingen då, säger han till Dagens Media. 

På 90-talet var frågan som stod i centrum för inhouse huruvida man borde ha fasta eller rörliga kostnader, och om man skulle outsourcra eller plocka hem utifrån det. 

Skälet till att allt fler väljer att jobba inhouse idag baseras istället på den tekniska utvecklingen, digitaliseringen, utvecklingen inom content- och inbound marketing samt av annonsörers behov att ha en ”always on”-strategi. 

Håkan Bodman konstaterar att människors beteende som en följd av detta har förändrats, och att inhouse blir ett sätt för företagen att möta utvecklingen. 

Vad Inhousebarometern också avslöjade är att inhousecheferna nu lägger fokus på att höja den kreativa kompetensen. Håkan Bodman tolkar det som att man då har kommit så pass långt i sin inhousesatsning att man nu kan lägga fokus på den kreativa biten. 

— Vi på Inhouse gör mycket rekryteringar och idag finns en tydlig trend att företag gärna vill hitta en inhousechef som också är kreatör. Två exempel på det är Unionen, där Johan Blomström som tidigare vad cd på McCann. 

Att det samtidigt kostar att investera i inhouse, som ju faktiskt innebär ett behov av att anställa fler människor, är dock oundvikligt. Men enligt Håkan Bodman finns starka bevis på att inhouse faktiskt sparar pengar åt företagen. 

Det bekräftas bland annat av Tele2:s inhousechef Cecilia Steenberg Forsberg. 

Läs hela artikeln i nummer 17 av Dagens Media.

 

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-10-30 12.54Uppdaterad 2018-10-30 12.57