Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Inget domino i Clas Ohlsons julkampanj

Publicerad: 17 November 2008, 13:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

Clas Ohlson lämnar dominotemat i kedjans kommande julkampanj. Kampanjen går i Norge, Finland och Sverige och är framtagen av reklambyrån ANR BBDO. <b>Se reklamfilmerna på Dagensmedia.se.</b>


I november förra året visade Clas Ohlson för första gången upp dominotemat som kedjan använt sedan dess. Men denna gång blir det alltså inget domino.

- Vi har gjort ganska många filmer på det temat och det har varit framgångsrikt och inte för budskapstungt. Här tar vi hand om Clas Ohlsons varumärkeslöfte och vi tyckte att det var roligare och bättre, säger Fredrik Pantzerhielm, projektledare på ANR BBDO.

Kampanjen utgår från att det alltid är något som ska fixas för att göra livet lite lättare. Det kan vara droppande kranar, garderober som ska sättas upp eller handtag som ska bytas ut. Clas Ohlson hälsar på hos vanliga konsumenter och frågar vad de behöver hjälp med, och sedan får de framföra sin julönskning till familjen.

I filmerna får tittaren bland annat möta en DJ som vill ha folk till dansen, paret som har tröttnat på att grannarna klagar på deras soptunna, kvinnan som vill bygga ett hus till sin orm och dragshowartisten som behöver en ny garderob och därför önskar sig verktyg i julklapp av sin morfar.

Hur var det att jobba med människor som inte är vana att stå framför kameran?

- Vi har jobbat med små team, det går inte att dundra in med 20 personer och sätta upp lampor i tre timmar. Det är väldigt annorlunda men vi får också ett annorlunda resultat. Det blir inte så tillrättalagt och vi har försökt hitta det genuina och autentiska.

Kampanjen drar igång 18 november och ska rulla fram till jul. I Sverige går de sex olika filmerna i TV4, Kanal 5 och Kanal 9.

Arbetsgrupp på ANR BBDO: Håkan Larsson och Stefan Lidström, kreatörer; Fredrik Pantzerhielm, projektledare; Christina Rudling, produktionsledare; Peter Gibson, grafik.

Produktionsbolag är Chamdin & Stöhr. För regin står Jesper Andersson och producent är Anna Persson.

Mediebyrå är Scream.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.