Gå direkt till textinnehållet

"Inget bolag i gruppen får kick-backs"

REPLIK. Stefan Mahlstein bemöter MMS påståenden om kick-backs och provisioner från Facebook och Google.

Att du och andra traditionalister gör taffliga försök att få mig att verka okunnig kan jag leva med. Men, när du försöker smutskasta mig och mina kollegor genom att rakt av ljuga om hur vi bedriver vår verksamhet så sänker du debatten till en helt ny och pinsamt låg nivå. Dina uppenbara lögner sänker dock bara din egen trovärdighet.

Millstone Group har alltid haft en strikt policy om total transparens gentemot våra kunder. Det gäller allt vi gör för dem, varför vi gör det samt hur och vad vi tar betalt för vårt arbete. Inget bolag i gruppen (inklusive Pineberry) får, eller har någonsin fått, några som helst kick-backs eller provisioner från de kanaler vi köper media i eller från några andra aktörer (inklusive Google, Bing, Facebook och Instagram). Alla rabatter vi förhandlar fram går alltid oavkortat till våra kunder. Påståendena från dig om motsatsen är därmed ren lögn.

Det faktum att Millstone Group AB är huvudägare i dotterbolagen Pineberry och WordOn är även allmänt känt och våra kunder är väl medvetna om detta. Kunderna ser det till och med som en stor fördel att vi på så vis kan erbjuda specialistkompetens på ett mer fokuserat sätt än många andra byråer. Din insinuation om att Pineberry, eller för den delen även andra specialistbolag, inte skulle kunna vara transparenta för att de ”bara” köper media via Google och Facebook är fullständigt löjeväckande.

Debatten jag startade förra veckan handlar för övrigt precis om att 87 % av beslutsfattarna inom marknadsföring oroar sig för bristen av transparens hos mediebyråerna. Ditt argument att kunderna ställer höga krav på transparens innebär dock inte per automatik att de även får denna transparens hos vare sig er eller mediebyråerna. Tvärtom visar resultatet av Bannerflow och Digidays undersökning tydligt att kunderna själva anser att de inte alls får det.

Vidare har jag i sammanhanget flyktigt påpekat att både MMS och RAM i Sverige genomför mätningar av traditionella kanaler som är väldigt trubbiga i relation till de mätningar som görs i digitala kanaler. Och, att det enligt min uppfattning är direkt olämpligt att tv-bolagen äger 96 procent av det bolag (MMS) som påstås göra oberoende mätningar av tittandet på just dessa tv kanaler. Helt enkelt för att risken för jäv är uppenbar.

Som jämförelse anses det helt oacceptabelt för en revisor att revidera sitt eget bolag. Och, jag har även väldigt svårt att se att det hade accepterats att Finansinspektionen ägdes av de banker som Finansinspektionen är satt att granska. Tvärtom hade detta helt naturligt och korrekt lett till ett ifrågasättande av Finansinspektionens oberoende och de resultat de presenterar i sina granskningar.

Egentligen borde jag kräva en rejäl ursäkt för de grova lögner som du framfört om Millstone Group i din senaste replik. Men, min förhoppning är att dessa bara är ett rent misstag som beror på att du de facto inte har en aning om hur vi arbetar eller vad det innebär att vara Google Premium Partner. Du kanske bör lyssna på din egen uppmaning och läsa på ordentligt nästa gång det kliar i fingrarna. 

Stefan Mahlstein, grundare Millstone Group

Publicerad 2019-01-28 08.20

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: