Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ingen ville låna stol efter RH Form-kampanj

Publicerad: 3 Juli 2002, 06:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:14

Kontorsstolsföretaget RH Forms 2,5 miljonerskampanj i Stockholm i början av året ökade kännedomen med 11 procentenheter. Erbjudandet att låna en stol var det dock ingen som nappade på. Inte ökade försäljningen heller.


- Varumärkespositioneringen har vi lyckats med. Att därtill sälja stolar har vi misslyckats med. Det blev en dyr satsning bara för att varumärkespositionera sig. Resultatet blir att försäljningen uteblir medan varumärket blir mer känt en tid, sedan går det tillbaka. Kampanjen borde ha varit mer säljinriktad, säger marknadschef Peter Holstensson.

RH Forms syfte var att under möbelmässan i Stockholm en vecka i början av februari i år positionera företaget. Tanken var också att få skjuts på försäljningen av de ergonomiskt utformade kontorsstolarna. RH Form valde att gå dels utomhus, företaget täckte 75 procent av ytorna vid busshållplatser i Storstockholm, samt i dagspress.

- Vi valde Metro för att nå påverkarna, de som sitter i de dåliga stolarna. I Svenska Dagbladet var tanken att vi skulle nå beslutsfattarna, säger Peter Holstensson.

I annonserna erbjöds folk att gratis låna en stol en vecka. Utomhuskampanjen observerades av 659.000 personer, 57 procent, mellan 15 och 65 år i Stockholm. Kännedomen ökade med 11 procentenheter. Men försäljningsökningen uteblev och ingen anmälde intresse att låna en stol. Peter Holstenssons erfarenhet från kampanjen är att göra nästa kampanj, som kommer i höst, mer säljinriktad.

- Vi ska göra en mer erbjudandeinriktad del och därigenom få försäljning. Det har att göra med den rådande konjunkturen också, vi vill generera sälj.

Nästa kampanj går i september i dagspress och direktreklam i åtta svenska städer: Malmö, Lund, Göteborg, Uppsala, Stockholm. Umeå, Luleå och Linköping. Dagspressen blir bland annat Svenska Dagbladet, Dagens Industri, Metro, Göteborgs-Posten, Östgöta Correspondenten, Västerbottenskuriren och eventuellt Sydsvenska Dagbladet. Därtill har RH Form valt ut beslutsfattare ur ett särskilt register som ska få direktreklam skickat till sig.

- Utskicket går ut till 13.000 påverkare i branscher vi känner har gått bra även i lågkonjunkturen, sådana som har ekonomiska möjligheter att investera i kontorsmöbler. Vi har aldrig provat direktreklam tidigare och jag är lite tveksam till det. Reklamen ligger bara på bordet en dag och hamnar lätt i pappersåtervinningen. Men det är en test vi gör.

Kampanjen går i tre veckor med direktutskicket mitt i perioden. Kampanjen kommer att kosta 1,4 miljoner kronor. RH Form använder reklambyrån Paradiset.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.