Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Ingen vet om botten är nådd"

Publicerad: 11 Februari 2009, 14:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

Som Dagensmedia.se tidigare avslöjat gjorde Dagens Industri en vinst på nära 200 miljoner kronor 2008. Men intäkterna rasar och vd Gunilla Herlitz är förberedd på ett hårt 2009, särskilt för di.se.


Dagens Industris vinst blev 195 miljoner kronor 2008, en minskning från 242 miljoner kronor 2007. I slutet av året gick annonsförsäljningen ner rejält och 2009 har inte börjat bättre. Under de senaste fyra månaderna har annonsintäkter rasat med 30 procent.

- Vi tjänar fortfarande pengar och gör ett fantastiskt starkt resultat. Men jag känner att det finns en stor osäkerhet. Ingen vet hur länge nedgången varar eller om vi har nått botten, säger Gunilla Herlitz.

Nedgången slår hårdast på di.se, som har annonserna som enda intäktskälla. Det har lett till spekulationer om sparpaket.

- Vi måste snabbt parera med att se över alla våra kostnader, säger Martin Ahrend, vd på di.se, i Dagens Industri i dag.

- Det är svårt att prata om konsekvenser eftersom vi inte vet hur länge den här situationen vara. Vi har en vinstmarginal på 25 procent, vilket betyder att vi redan jobbar väldigt effektivt. Det finns inte så mycket mer utrymme för ytterligare effektivisering, säger Gunilla Herlitz.

Finns det anledning att ändra i erbjudandet till annonsörerna för att dämpa bortfallet?

- Rabatter är inte det alternativ vi väljer. Men man måste vara lyhörd för annonsörernas önskemål, många har det väldigt tufft just nu.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.