Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ingen världslansering för Joost

Publicerad: 7 April 2008, 05:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:53

Joost, Niklas Zennström coh Janus Friis tv-bolag, lyckas inte skriva kontrakt med tillräckligt många stora tv-bolag. Därför skrotas den omfattande världslanseringen.


Joost ska erbjuda strömmande tv genom nätet och lanserades stort för ett år sedan. Tanken var att inom kort övergå från en beta-version till riktig lansering i bland annat Sverige. Men bolagets svårigheteter att få med sig innehållsleverantörerna och locka tittare gör nu att bolaget koncentrerar sin verksamhet till USA, skriver The Sunday Times.

Bolaget har också stött på problem efter att flera traditionella tv-bolag, som BBC och NBC, tagit upp kampen och lanserat egna nätlösningar. Joost har också haft svårt att få globala sändningsrättigheter från mediabolagen eftersom de hellre säljer till varje enskilt land.

I Sverige har ett begränsat material från bland annat TV4 och SVT funnits i Joost. Carat har gjort tester med att leverera svensk reklam till plattformen.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.