Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Ingen Tom på Judys omslag

Publicerad: 26 februari 2007, 06:30
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:10

Knappt har Amelia hunnit fylla 60 år förrän Judy kommer. Internet-tidningen Judy vill fylla hålet där musikjournalistiken i Sverige har stagnerat. "Kulturjournalistik har rätt att vara både korkad, glad, smart och politisk", skriver tidningen.


- Så fort det handlar om intervjuer blir det dinusauriejournalistik, säger Kristofer Andersson, redaktör på Judy.

Judy är en populärkulttidning på internet som vill föra fram okända artister, riva broar mellan hip hopare och indiepopare och komma bort från de traditionella intervjuerna med artister i cafémiljö.

Personerna bakom sajten är Kristofer Andersson, Sofia Lundgren, Hanna Eriksson och Linus Larsson.

- När Sonic sätter Tom Waits på omslaget gör vi en intervju med Isaac Nyberg som inte ens har skivkontrakt, säger Kristofer Andersson.

Judy smygöppnade förra veckan och hade premiär i fredags. Tidningen bygger på ideell basis, planerna på annonsförsäljning och att ge ut tidningen i pappersupplaga ligger på diskussionsbordet.

Namnet Judy är taget främst med tanke på Tommy Körbergs låt Judy min vän. Kristofer Andersson ser Judy som snäll och smart med humor.

- Det är trevligt att kunna benämna tidningen som en person. Hon gör lite som hon vill och är ganska bångstyrig, säger Kristoffer Andersson.

Karin Grahn-Wetter

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.