Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ingen reklam från Karlssons Klister trots gratisexponering i Ute

Publicerad: 28 April 2008, 06:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:51

Karlssons Klister var uppdragsgivare i JCDecaux tävling Ute som vanns av Storåkers McCann. Men att synas i reklamsammanhang har inte gett blodad tand.


Karlssons Klister gör i princip aldrig reklam, berättar Mårten Maxén, nordisk chef på Uhu Sverige som säljer Karlsson Klister. Synlighet i butik är istället det viktigaste.

- Huvudskälet till att vi inte gör reklam är att det i hela limsegmentet inte förekommer annonsering. Jag har alltid varit positiv till reklam men vi är så små på marknaden att det inte skulle vara rätt för oss att dra igång annonskampanjer, säger Mårten Maxén.

Att köra något av bidragen från Ute är alltså inte aktuellt. Mårten Maxén är ändå nöjd med bidragen.

- Många tog fasta på färgerna på tuben, vilket jag personligen tycker är helt rätt tänkt. Färgerna är starkt kommunikativa för produkten och utomhus är det extra viktigt att färgerna kommer fram. Men vinnaren hade inte valt det spåret så det var inte avgörande.

Vad tycker du om vinnarbidraget?

- Jag tycker det var en spännande lösning. Det är helt otroligt hur jämna juryns omdömen var, lösningen låg högt hos alla.

Varför var ni med i Ute?

- Jag tyckte det var ett fantastiskt spännande tävlingsgrepp där man satte kreativiteten i första rummet. Det var också spännande som uppdragsgivare att alla byråer fick samma uppgift.

Totalt fick 20 byråer chansen att göra en utomhusannons för Karlssons Klister. Vinsten var en resa till Cannes Lions för hela arbetsgruppen.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.