Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ingen lågkonjunktur för Berghselever

Publicerad: 7 Augusti 2009, 09:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:17

Årets studenter får jobb på Prime, Springtime och Widen+Kennedy.


Den 5 maj i år sprang Berghsstudenterna ut - i en krisdrabbad bransch.

Men trots nyheter om varsel, konkurser och anställningsstopp har eleverna inte haft svårt att få jobb, säger Sofia Strömberg, skolans rektor.

– Signalerna är att det inte är någon större skillnad jämfört med förra året, vilket känns bra, säger hon.

Hon upplever att fler har vänt blickarna utomlands och letat jobb som inte nödvändigtvis faller inom området som de utbildar sig till, säger hon.

– Det ökar naturligtvis chanserna. Det finns reklamare och börjat på pr-byråer och pr-studenter som börjat på reklambyråer, säger Sofia Strömberg.

Hon tror också att skolans fokus på det digitala ger eleverna en konkurrensfördel.

– Den kunskap de tar med sig inom interaktiva och sociala medier är eftertraktad på marknadsavdelningar och byråer, säger Sofia Strömberg.

På måndag gör Berghseleven Lisa Rytter sin första arbetsdag på Springtime, där hon ska arbeta som pr-konsult.

– Det är klart att man är glad över att ha ett jobb när det är pressat ekonomiskt läge, säger hon.

Hennes uppfattning är att många av hennes studiekamrater har fått jobb efter examen.

– Och de har fått det på toppenställen, som Widen+Kennedy, Leo Burnett och Prime. Många av de större ställena har rekryterat studenter. Berghs har fått mycket uppmärksamhet den senaste tiden, i samband med vår slututställning och alla våra priser i internationella tävlingar. Då blir vi så klart mer attraktiva på arbetsmarknaden, säger Lisa Rytter, som pluggade strategisk information och pr.

Springtime har också rekryterat Karim Walldén, som gick ut från Berghs i våras med en examen i marknadskommunikation. Bland årets studenter finns Erik Högfeldt, vars första jobb efter examen blev på Droga 5 i New York.

Berghs gör en uppföljing och ringer och frågar studenterna om de fått jobb, men först efter sex månader. Förra året jobbade 85 procent av alla utbildade kreatörer och 70 procent av alla pr-studenter i branschen.

– När det gäller pr så tror jag att årets siffror kommer se bättre ut för nu har pr-branschen börjat upptäcka våra utbildningar på området, säger Sofia Strömberg.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.