Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Ingen Färjan-effekt"

Publicerad: 18 November 2008, 04:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

Tallink Silja vill inte kännas vid någon Färjan-effekt, trots att försäljningen ökat. "Vi tror att den ökat tack vare vårt nya skepp Galaxy", säger Tapani Kauhanen, marknadsdirektör på Tallink Silja.


Som Dagens Media tidigare berättat har Viking Lines bokningar skjuit i höjden sedan Kanal 5 började visa skandalsåpan Färjan.

- Cinderella gjorde under oktober sin bästa månad någonsin bokningsmässigt. Vi brukar söka personal till båtarna, men den senaste månaden har 400 personer sökt jobb på Cinderella utan att vi sökt personal, sa Per Jute, marknadschef på Viking Line, till Dagens Media för ett par veckor sedan.

När en bransch får mycket uppmärksamhet - bra eller dålig - brukar traditionellt marknadsledaren påverkas mest. I rederibranschen är Tallink Silja den största aktören. Och Tapani Kauhanen säger att försäljningen under hösten varit "mycket bra", men han vill inte gå så långt som att tacka Färjan för det.

- Nej. Vi har lanserat Galaxy, som är ett nytt fartyg, byggt år 2006, och vi tror att vår försäljning gått upp på grund av det. Det är omöjligt att analysera orsakerna just nu. Vi måste få prata med kunder och liknande innan vi kan se eventuella anledningar, säger Tapani Kauhanen, marknadsdirektör på Tallink Silja.

Även Tallink Silja har varit aktuella för en realityserie. Tidigare i år ska ett produktionsbolag ha diskuterat ett program med liknande upplägg som Färjan, men som skulle gå i TV4. När parterna fick reda på att Kanal 5 spelade in ett program fick planerna läggas ned.

Ångrar ni att det inte är Tallink Silja som har ett program?

- Nej, säger Tapani Kauhanen.

Som Dagens Media berättade igår har Viking Line valt att stoppa sina medieköp i Expressen efter en kritisk artikel som hävdade att antalet anmälda våldtäkter på båten ökat. Även Tallink Silja figurerade i artikeln, på ett mindre smikrande sätt.

- Det är svårt att säga någonting om det, det här är Viking Lines sak. Men jag förstår deras ilska, säger Tapani Kauhanen.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.