Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ingen Bindefeld-pr inför årets bokrea

Publicerad: 22 Februari 2008, 13:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:56

Förra året sköttes pr-arbetet för bokrean av Micael Bindefeld och värdet av medieuppmärksamheten beräknades till 23 miljoner kronor. Men i år blir det inga gemensamma pr-insatser. "Det är ingen som har tid och ork att ta tag i det", säger Göran Wiberg, förra årets projektledare och försäljningschef på Nordstedt.


Den årliga bokrean kom igång redan 1950 och på tisdag är det dags för årets version. Flera av de större bokhandlarkedjorna skickar som vanligt ut gemensamma kataloger till de svenska hushållen, men i år blir det inga övergripande marknadsföringsinsatser av bokhandlare och förläggare.

- Varje år för vi en diskussion i föreningen och beslutar när bokrean ska gå av stapeln, men när det gäller marknadsföringen är vi inte inblandade, säger Lena Nilsson på Svenska Bokhandlareföreningen.

Förra året gjorde däremot bokhandlare, förläggare och flera varuhus gemensam sak och anlitade Micael Bindefeld som ansvarig för pr kring bokrean. Nordstedts försäljningschef Göran Wiberg var en av initiativtagarna. Bland annat ordnades ett stort festevenemang och pressen bearbetades.

- Det blev mycket press till ett stort värde. Vi gjorde en utvärdering och många tyckte det var bra. Vi kom fram till att vi gärna skulle göra det igen, men det var ingen som orkade hålla i det i år för det var mer jobb än vi räknade med, säger Göran Wiberg.

Men det fanns också kritiker till pr-upplägget.

- De tyckte inte vi fick så mycket extra uppmärksamhet med hjälp av pr-byrån. Nu har vi möjlighet att jämföra efter årets bokrea, säger Göran Wiberg.

Så i år blir det sedvanlig marknadsföring för bland annat Bokia. Kedjans reakataloger har en upplaga på närmare 2 miljoner exemplar och skickas ut till de flesta svenska hushåll. Resten av marknadsföringen sköts av de lokala Bokia-handlarna.

- De annonserar mycket i lokal dagspress och vissa butiker har nattöppet med olika aktiviteter. Man kanske bjuder på kaffe eller korv och har en happening i butiken, säger Charlotte Terner, marknadschef för Bokia.

Hon upplever inte något vikande intresse för bokrean hos handlare eller konsumenter, men Göran Wiberg på Nordstedts förlag ser en sjunkande försäljning i samband med rean.

- Redan förra året kände man att de som köpte in böcker till bokrean var försiktigare. De var också försiktigare med vilka titlar de köpte in. Till exempel ville de inte köpa samma böcker som de haft tidigare på rean, vilket inte varit något hinder tidigare, säger han.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.