Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ingen annonsörreaktion på politisk annons i DN

Publicerad: 8 Juli 2002, 19:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:14

Dansk Folkepartis helsidesannons i söndagens Dagens Nyheter skapade debatt bland läsare och politiker. DNs annonsdirektör har dock ännu inte fått några reaktioner från medieköparna.


- Jag har ännu inte hört något, säger DNs annonsdirektör Urban Hilding.

I annonsen tackar Dansk Folkeparti svenskarna för sitt stöd i partiets konflikt med svenska politiker som angriper skärpningar i den danska flyktingpolitiken.

Annonsen visar upp brev som Dansk Folkeparti säger sig ha fått från sympatiserande svenskar. I fredags fick DNs annonsavdelning in annonsen.

- Det ringde en varningsklocka direkt, säger Urban Hilding.

DNs annonsavdelning har full kontroll över innehållet i eftertext-annonserna (främst textannonser från privatpersoner). För övriga annonser svarar dock den ansvarige utgivaren. Efter en del tvekan bestämde sig redaktionsledningen att köra annonsen i kombination med en kommentar från chefredaktör Hans Bergström på ledarplats, berättar Urban Hilding.

Annonsplatsen är värd 290.000 kronor. Att ni trots tvekan tog in annonsen, är det ett uttryck för att annonsingången på DN är dålig?

- Nej, hade vi stoppat annonsen hade vi fått lika mycket debatt ändå.

Det spekuleras nu i att Dansk Folkepartis annonsering öppnar upp för andra partier som hittills har haft svårt att få in annonser i svensk press.

- Vi får löpande förfrågningar från udda partier. De tar vi ställning till från fall till fall.

Har ni fått fler förfrågningar i samband med publiceringen av Dansk Folkepartis annons?

Nej, det har vi inte.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.