Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Infokraft sålt till Edelman

Publicerad: 13 Juni 2000, 06:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:29

Det internationella PR-nätverket Edelman köper 90 procent av pr-byrån Infokraft. Nätverket har tidigare företrätts av Andreasson PR i Sverige.


Resterande 10 procent kommer att ägas av Björn Mogensen, grundare och ägare av

Infokraft, som efter sex år säljer företaget. Avtalet innebär att han ska

stanna kvar åtminstone två år till. Björn Mogensen vill inte gå in på hur stor

köpeskillingen är.

På frågan varför han sålde, svarar han:

- Vi kommer att kunna erbjuda våra kunder ett internationellt nätverk av rang.

Efterfrågan på det ökar. Särskilt bland dotcomföretagen.

- Bland de viktigaste orsakerna är Edelmans möjligheter att erbjuda personalen

möjligheten att jobba och utbilda sig i nätverket. Idag är det ju mer

konkurrens om personalen än om jobben.

Bland Edelmans kunder märks Pharmacia, Ericsson, Absolut och Investor.

Infokraft jobbar med bland flera Hewlett-Packard. Någon kundkrock blir det

inte, enligt Björn Mogensen.

- Inte vad jag kan se.

Infokraft har ett räkenskapsår som bryts den sista juni. Omsättningen för det

senaste räkenskapsåret hamnar runt 14 miljoner, byråintäkten på 13 miljoner

kronor.

Edelman har 38 kontor i ett 20-tal länder. Nätverket leds av Daniel Edelman,

som gjort sig känd för att profilera Volvo i USA på 60-talet.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.