Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Industri och kosmetik bakom Henkels resultat

Publicerad: 27 februari 2007, 10:20
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:10

Barnängen ökar försäljningen med 11 procent, och bidrar i hög grad till Henkel i Nordens försäljningsökning på 9 procent 2006.


Consumer Products är ett viktigt område för Henkel, vilket står för 45 procent av företagets omsättning. Den svenska hår- och kroppsvårdsmarknaden ökade med 4 procent mellan 2004 och 2006. Henkel ökade under samma tid omsättningen med 44 procent.

- Schwarzkopf har dragit upp vårt resultat två-tre år i rad. Vi har jobbat mycket med varumärket de senaste åren och bland annat lanserat Schwarzkopf Gliss med stor framgång i Sverige och Finland. I dagarna lanseras Gliss i Danmark och Norge, säger Campbell Peacock, vd för Henkel Norden, och tillägger:

- Vi har också ökat våra marknadsandelar inom hårfärg från 24 till 33 procent på ett år, mycket tack vare varumärket Natural & Easy som gått väldigt bra i Sverige.

Är det några återförsäljare som varit extra viktiga för er framgång?

- Det går inte att lansera ett nytt varumärke utan Ica eller Åhléns eftersom de är så stora, men alla återförsäljare är förstås viktiga för oss vare sig det är Kicks, Coop eller Axfood.

1992 förvärvades varumärket Barnängen. Produktutvecklingen tog fart under 2005, vilket nu avspeglar sig i resultatet.

Barnängens storsäljare är produkten Yoghurt Aloe Vera Duschcreme med yoghurtprotein och mjölk. 2006 var Barnängen duschcremes andelar av marknaden 6 procent.

- Barnängen tog ett rejält skutt framåt 2006, och även 2007 blir ett viktigt år för varumärket. Vi kommer att köra en tv-kampanj nu under våren.

Affärsområdet Technologies med sina tre huvudproduktgrupper industriella lim, tätningsprodukter och ytbehandlingslösningar är också av stor vikt för företaget då det står för 32 procent av Henkel Nordens omsättning.

Totalt ökade den globala Henkelkoncernen sin försäljning med 6,4 procent under fjolåret, till 12.74 miljarder Euro. Rörelseresultatet (EBIT) ökade med 11,7 procent till 1,298 miljoner Euro.

Pernilla Widén

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.