Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Impact måste öka sin räckvidd"

Publicerad: 17 November 2008, 05:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:36

Kvällspressens upplagesiffror backar och kan snart vara på väg att förlora sin status som räckviddsmedium. "Jag tycker att Impact har bra priser, men man måste göra något åt räckvidden i paketet", säger Frida Åberg, printchef på Carat.


Aftonbladets snittupplaga i september landade på 359.100 exemplar, vilket är ett tapp på 10,5 procent jämfört med samma månad förra året och de lägsta upplagesiffrorna på 2000-talet. Expressens snittupplaga under samma period låg på 300.200 exemplar.

Kvällstidningarna klassas som räckviddsmedier - annonsörerna når en stor, men bred, publik. Men frågan är hur lågt upplagorna kan sjunka innan kvällspressen blir ointressant som räckviddsmedium.

Enligt Johanna Alanko, printrådgivare på Adon "måste man nog ner i en upplaga under 300.000 exemplar". Därmed ligger Expressen svindlande nära gränsen.

Frida Åberg, printchef på Carat, säger att kvällspressen, genom Impact, länge har kunnat ligga på en räckvidd runt 60 procent.

- I den senaste mätningen var man nere på 54 procents räckvidd vilket ju börjar bli ganska lågt. Dawn to Dusk har runt 59 procents räckvidd. För att vara ett räckviddsmedium för hela landet behöver man nå ungefär två tredjedelar av befolkningen vid några införanden, säger hon.

Hon fortsätter:

- Jag tycker att Impact har bra priser, men man måste göra något åt räckvidden i paketet. Detta kan de till exempel göra genom att lägga till ett införande, så att Impact-paketet skulle innehålla fem helsidor istället för fyra som det är i dag . Då blir räckvidden istället 58 procent.

Jimmy Bolander, printchef på Mediacom, påpekar att runt 2 miljoner människor fortfarande läser kvällspressen varje dag.

- Det är väldigt svårt att exakt definiera vad den kritiska gränsen ska ligga för att klassificeras som ett räckviddsmedium. Men naturligtvis tappar kvällstidningarna i kraft i och med det tydliga räckviddstappet, och kunder som eventuellt haft kvällspressen som enskilt huvudmedium börjar sannolikt överväga att komplettera sina medieval i andra kanaler, säger han.

Samtidigt har gratistidningarna tagit andelar.

- En intressant iakttagelse i sammanhanget kan också vara att fler svenskar läser en gratistidning regelbundet än vad de läser en kvällstidning regelbundet. Detta skapar naturligtvis också intressanta alternativ för annonsörerna när man tittar på medievalet i print framöver, säger Jimmy Bolander.

Å andra sidan har den totala räckvidden för kvällspresstitlarna ökat, om man räknar in nätet.

- Nättidningarna har inte bara tagit läsare från papperstidningen, utan bidragit till att öka räckvidden totalt sett för tidningsvarumärkena och därmed till nya läsare. Fråga vilken kanal som på sikt kommer att upplevas vara "huvudprodukten", säger Jimmy Bolander.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.