Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Impact blir bolag

Publicerad: 12 Oktober 2001, 04:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Aftonbladet och Expressen ska bilda bolag av annonssamarbetet Impact. Vid årsskiftet räknar Rolv Ryssdal, vd på Aftonbladet, att bolagiseringen ska vara genomförd.


- Fördelen med att bolagisera är att vi får ett bättre fokus och en klarare

ansvarsfördelning mellan parterna, säger Rolv Ryssdal.

Idag är Impact-organisationen utspridd. De tiotal säljarna är anställda av

respektive tidning. Några sitter i den gemensamma lokalen på Kungsgatan i

Stockholm och andra på respektive tidning. Antalet säljare ska vara ungefär som

idag efter att Impact har blivit bolag.

Ekonomiskt skulle en bolagisering inte innebära några förändringar, enligt

Torbjörn Wittström, vice vd på Expressen.

- Vi får dra av en del av reklamskatten för externa säljbolag, men

omkostnaderna för Impact är så små i förhållande till omsättning att det inte

skulle ge någon ekonomisk bäring, säger han.

Rolv Ryssdal och Torbjörn Wittström vill inte berätta vem som ska bli vd för

det nya bolaget. Även det arbetet är långt framskridet. Redan nästa vecka ska

ett antal kandidater till posten presenteras, uppger en källa till Dagens Media.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.