Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ikea ökade reklamköpen med 63 procent under 2006

Publicerad: 23 Januari 2007, 04:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:12

Ikea ökade under förra året sina medieinvesteringar med 63 procent, enligt Sifo reklammätningar. Ökningen lades främst på tv och dagspress.


Ikea lade förra året 177 miljoner kronor brutto, exklusive dr och internet, i medier, enligt Sifo reklammätningar. Inklusive dr blir siffran 219 miljoner kronor brutto. Det enda medium som Ikea dragit ner på är kvällspress.

- Vi har tillräcklig täckning i de morgontidningar vi köper, säger Per Stolt, reklamchef på Ikea.

Han fortsättter:

- Våra medieinvesteringar hänger ihop med utvecklingen i varuhusen. Det går bra för Ikea och dessutom går vi med flera parallella kampanjer i alla mediekanaler. Tidigare jobbade vi mer genomgående med ett affärsområde i taget.

Reklambyrå är Forsman & Bodenfors som Ikea har anlitat i närmare tio år. Inga planer finns på att byta reklambyrå, enligt Per Stolt.

- Absolut inte, vi är jättenöjda.

Just nu rullar en kampanj med ett erbjudande om att räntefritt dela upp betalningen vid köp av en säng eller garderob. Kampanjen går främst på internet, men även i dagspress och tv. Den ska rulla de närmaste fyra veckorna.

- Traditionellt fokuserar Ikea på viktiga affärsområden som kök, vardagsrum och sovrum, som vi kommer att kommunicera. I slutet på vårt räkenskapsår har vi den viktiga sommaren och i mitten av våren ska sommarsortimentet kommuniceras.

Under våren ska Ikea dela upp marknadsavdelningen i en enhet för nationell reklam och en enhet för lokal reklam.

- Det är mer ett tydliggörande av vårt arbetssätt så att det finns en reklamenhet som täcker den nationella marknaden och en som täcker den lokala marknaden, som när vi till exempel öppnar ett nytt varuhus sköter kommunikationen i det området och med de kunderna.

Ikeas mediebyrå är Mediaedge CIA som möbeljätten jobbar med globalt.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.