Nyheter
Ikea miljonsponsrar Liljevalchs
Publicerad: 26 september 2008, 06:52
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:39
Ikea investerar miljonbelopp i att låta sina möbler ta plats i en utställning på prestigefyllda konsthallen Liljevalchs.
Liljevalchs nya chef, Mårten Castenfors, väntas orsaka en hätsk debatt inom kulturkretsar när han låter Ikea sponsra en utställning med sina möbler.
För DN.se berättar han om sitt första årsprogram för den anrika konsthallen, belägen på Djurgården i Stockholm, där Ikea-utställningen är ett av de mer kontroversiella inslagen.
- Utställningen kommer kanske att leda till kritik i kulturkretsar, men alla kommer att se den, säger Mårten Castenfors, till DN.se.
Utställningen ska presenteras den 8 oktober och för sin investering räknar Ikea, enligt DN.se, med att få kulturell kredd och reklam.
Exakt hur Ikea kommer att synas är i dagsläget inte känt. Men utställningskommissarie Staffan Bengtsson beskriver utställningen som "svensk efterkrigshistoria sett genom Ikeas möbler, där samhälleliga och politiska strömningar speglas i föremålen".
- Det handlar om ett företag som ett fenomen, och om hur ett företag kan påverka vårt sätt att leva, säger Staffan Bengtsson, till DN.se.
Liljevalchs har även anlitat reklambyrån King för att hjälpa till med utställningen som har vernisage 12 juni 2009.