Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Ikanobanken lägger om strategin

Publicerad: 27 februari 2007, 08:36
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:10

Uppstickaren Ikanobanken lägger om kommunikationsstrategin. Banken har tidigare lagt tyngden av sin kommunikation runt årets första kvartal. Tanken har varit att värva över storbankernas kunder efter att de har fått svart på vitt om sina obefintliga återbäringar i årsbeskeden.


- Då brukar vi tala om att vi kan ge dem bättre villkor, säger Erik Persson, tillförordnad marknadschef på Ikanobanken.

Men med 200.000 kunder känner sig Ikanobanken redo att överge traditionella helsidesannonser kvartal ett. Med start 10 mars rullar banken i stället ut en annonsbilaga i 1 miljoner exemplar. Starten går i Dagens Nyheter och följs upp i tidningar som Smålandsposten, Nerikes Allehanda, Upsala Nya Tidning och i paketet Dagspress Direkt.

- Vi tar marknadsföringen ett steg längre. Kunderna är nöjda med oss, men har sämre kunskap om våra produkter. Med bilagan vill vi förklara vårt enkla sortiment för kunderna och göra det tydligt att det är enkelt att teckna ett konto eller låna en slant.

Ikanobanken har produktutvecklat och tagit fram lån för köp av bilar, också för affärer med begagnade fordon. Den typen av produkter vill Ikanobanken lyfta fram.

Bilagan pryds av en elektronisk kundvagn. Den ska signalera att det inte är svårare att teckna en banktjänst än att handla annat på nätet. Målgruppen är 30 år och uppåt. Ikanobanken hoppar över Metro, som tidningen annars annonserar i. Men det handlar inte om ett försök att komma in i finrummet med hjälp av DN.

- Finrummet? Det vete fasen. DN är ju en bred tidning som vi annonserat i sedan länge och med landsortstidningarna kommer vi ju ut ännu mer på landsbygden, säger Erik Persson.

Bilagan produceras av Barbro International. Mediebyrå är Mediacom. Ikanobankens nya strategi innebär att marknadsföringsbudgeten disponeras om snarare än ökar.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.