Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Iggy kastade en sko på mig"

Publicerad: 29 November 2008, 08:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

Medievane Mark Vadasz har varit i hetluften många gånger om. Nu senast på grund av den hetsiga miljödebatten kring Vattenfall. Fast den hetsigaste dagen upplevde han på ett helt annat företag.


Vattenfalls externe kommunikationschef Mark Vadasz rekord ligger på snäppet under hundra intervjuer på en dag. Det var den 1 november 2006, dagen då hela Stockholm frös. Vadasz var då presschef på SJ. I det totala snökaos som rådde sprang han mellan direktsändningarna och telefonsamtalen för att hela tiden uppdatera pressen.

- Det var helt otroligt och jättehäftigt. För att vara en duktig kommunikatör måste man ha en masochistisk ådra, säger han.

Ur askan i elden skulle man då kunna beskriva hans byte av arbetsplats. Sedan augusti i år har han alltså varit kommunikationschef för Vattenfall, just som miljödebatten rasat som värst. Vattenfall har blivit hårt kritiserade för sin senaste reklamkampanj där de framhäver sitt miljöengagemang, samtidigt som företaget har fyra kraftverk med på Världsnaturfondens svarta lista "Dirty Thirty". Vattenfall anses av många vara Sveriges största miljöbov och släpper årligen ut 80 miljoner ton koldioxid.

- Jag kan förstå kritiken. Ja, vi har höga utsläpp. Men vi har också en lösning. Vi lägger ner 44 miljarder kronor bara i norden på förnybar energi och jobbar med CCS, som ska filtrera bort koldioxiden. Oftast är en negativ uppfattning bara brist på kunskap om företaget, säger han.

Vad ska ni då göra för att kommunicera ert budskap bättre?

- Vi måste bli enklare, tydligare och mer pedagogiska. Vi förnekar inte att vi har höga utsläpp, men vi gör också allt vi kan för att ge Europa värme, el och samtidigt minska utsläppen.

Enligt Mark Vadasz kan man inte lära sig att vara en bra kommunikatör. Man måste triggas av opinionvändande och att bjuda in till diskussion. Som ung jobbade han politiskt med opinionsbildning, först som moderat bara för att decenniet senare bli sosse.

- Jag mognade helt enkelt, säger han.

För övrigt hävdar han att han innehar Sveriges största samling av Iggy Pop-plattor. 200 stycken har han. 29 gånger, i fem länder, har han sett den senige rockikonen. Första gången var 1978 i Chicago.

- Då kastade han en gymnastiksko på mig, den har jag nog kvar någonstans. Man är ju en gammal punkare. Då det begav sig krälade jag en gång upp på scenen och duetterade med honom. Men be mig inte sjunga något nu, jag har glömt bort texterna.

Självklart lyssnar han då på rock även när det kommer till radio. En favoritkanal är Bandit. Han gillar också gamla filmer, något han menar hör ihop med en fascination för dåtiden.

- Svartvita gamla filmer och dåliga 70-talsdeckare är jag väldigt förtjust i, till min frus förtret. Det finns en viss äkthet med dem. Även som yrkesverksam är det viktigt att veta om det som ligger bakåt i tiden, för att bättre kunna blicka framåt.

Professionellt håller Mark Vadasz sig uppdaterad hela tiden med facktidningar, finans- och dagspress. Han börjar dagen med DN, SvD och Di, sedan blir det P1 hela vägen in till stan. Han blir även kontinuerligt uppdaterad om företaget på mobilen. På jobbet läser han också tidningarna digitalt och tittar på CNN. Hemma på kvällen blir det svenska nyheter på tv och BBC.

Namn: Mark Vadasz. Ålder: 47 år. Familj: Gift med Lilian sedan 11 år tillbaka. Bor: I Sorunda i Nynäshamns kommun på en gammal gård från 1800-talet. Dold talang: Är en ganska hygglig cidermakare. Hemma på gården har Valdasz flera äppelträd de vårdar ömt och gör äppelmust av. Jobb: Strategisk extern kommunikationschef på Vattenfall. Aktuell med: Ständigt sedd i media på grund av klimatfrågorna.

Helena Engelbrecht

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.